[Talk-dk] Hastighedsgrænser

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Ons Mar 30 23:11:26 BST 2011

Ved aftenens map-party i Århus vedtog vi at arbejde på en række
indsatsområder. Bl.a. at få tagget alle veje i området med lit=* og
maxspeed=*

Med hensyn til det sidste, vil jeg foreslå at vi bliver enige om en
konvention der gør at vi kan afgøre om en vej er skiltet med et
hastighedsskilt eller om den blot falder ind under de generelle
hastighedsgrænser.

Wikien siger [0] at man kan anvende en source:maxspeed tag til at
angive dette, og jeg vil derfor foreslå, at vi i Danmark benytter:

  * Ved 50 km/t i byer:  source:maxspeed=DK:urban
  * Ved 80 km/t på landet: source:maxspeed=DK:rural
  * Ved 130 km/t på motovej: source:maxspeed=DK:motorway

Derudover skal vejen endvidere tagges med maxspeed=*

Såfremt de generelle hastighedbegrænsninger i fremtiden måtte blive
ændret, f.eks. til 40 km/t i byzone, vil det herefter være en simpelt
programmeringsmæssig opgave at rette hele baduljen på en gang.

Det er således _kun_ når en vej ikke er skiltet, at vi bruger den
ekstra tag. Det gælder f.eks. at:

  * Hvis en vej i en byzone har en skiltet hastighedsgrænse på 60 km/t
skal den blot tagges med maxspeed=60.
  * En motorvejsstrækning med 110 km/t tagges blot med maxspeed=110
  * En motortrafikvej med 90 km/t tagges blot med maxspeed=90.

-- Morten

[0]  http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:source:maxspeed