[Talk-dk] Et nyt indlæg om vejnavne

Morten Bek Ditlevsen bek at termestrup.dk
Tor Mar 31 05:43:23 BST 2011

2011/3/31 Ole Laursen <olau at hardworking.dk>

> Tjoh, man kunne også vende den om og konkludere at det er et godt eksempel
> på hvordan den "officielle" stavning ikke er fem flade ører værd, eller
> alternativt at forkortelser i vejnavne er en rigtig dårlig idé.

Ja, det er et emne, der er oppe at vende med jævne mellemrum. Jeg er helt
enig i Ole Laursens argument: Den uforkortede version af et navn indeholder
mere information end den forkortede (da det er let at forkorte det
uforkortede navn, men det kan være svært at gå fra forkortelse til
uforkortet version). Den ekstra information er god hjælp til
navigationssystemer og søgemaskiner, og i mine øjne tager det fulde navn sig
også pænere ud på kort. Så kan man forkorte hvis der i en specifik rendering
ikke er nok plads til det fulde navn.

Argumentet om at vi ikke ved om Gml står for Gammel eller Gamle giver imho
ikke så megen mening - for det er jo noget information vi kan finde - og ved
at finde den information har vi netop gjort vores data rigere, så brugeren
af kort-materialet ikke selv skal gætte på hvad forkortelsen står for.

Mvh,
/morten