[Talk-dk] Opdateret DA:Map features

Sonny Andersen sba at bukhmark.dk
Tir Nov 1 14:15:43 GMT 2011

Jeg er vist kommet til at åbne Pandoras æske ...

Vedr. grusveje taler vi altså om flere forskellige slags veje, og der var
derfor jeg i overskriften foreslog "Grusveje, markveje, skovveje". Da flere
mener, at "tracks" er noget, der er dårligere end grusveje, så skal
overskriften måske være: "Markveje og skovveje". - Hvis der er enighed om
det, så synes jeg at man skal sætte en bemærkning på wiki-forklaringen til
"highway=unclassified" og gøre opmærksom på, at dette også gælder grusveje,
der er offentlige veje, samt at de bør tagges med surface=gravel.

Samtidig vil jeg gøre opmærksom på, at man også bliver nødt til at løbe hele
danmarkskortet igennem og rette bilveje med highway=track. Her er fire
eksempler:
- Stengårdsvej på Møns Klint er er en grimt hullet grusvej, men den anvendes
dog af mange personbiler og er offentlig vej gennem hele Klinteskoven. Den
er tagged med track, men ingen tracktype.
- Nørreskovvej på Als, hvor den sydlige asfalterede del er tagged som
unclassified, og den nordlige grusbelagte del, er tagged som track, grade1.
Det er en offentlig sognevej.
- Oksevejen ved Årtoft plantage. Den har track, grade2 og surface=gravel.
Det er en offentlig vej, som takket være fredningen aldrig kan asfalteres.
- Den grusbelagte Skovvej gennem Sønderskoven på Als har også fået en track,
grade1. Det er en offentlig vej, der især bruges af forældre, der har børn
på naturskolen. Den bruges også af skovturister, idet der er offentlige
p-pladser og picnic-pladser inde i skoven.

Hilsen,
Sonny