[Talk-dk] Opdateret DA:Map features

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Tir Nov 1 19:43:00 GMT 2011

On 01/11/2011 11:50, Lars Thegler wrote:

 > Helt enig.

 > Som det er beskrevet under 'Tag:highway=track', anvendes 'track' om
 > hjulspor anvendt til arbejdskørsel. Så valget af tag afhænger nok
 > nærmere af brugen, end af vedligeholdelsesstanden. Men bortset fra
 > det, er vi helt enige. En grusvej i et sommerhusområde er ikke et
 > 'track'. En grusvej i en skov, måske spærret af en aflåst bom, er et
 > 'track'.

Fuldstændig enig. I OSM beskriver de forskellige vejklassifikationer
generelt vejens funktion, ikke udseendet (dertil bruges 'surface' eller
'tracktype'). Så 'hjulspor til arbejdskørsel' lyder som en udmærket
definition på track i mine øjne.

Jeg har tagget mange grusveje som alt mulig andet end 'tracks'. Som
unclassified, som residential eller endda living_street (i
sommerhusområder), som service for veje til parkeringspladser o.lign.,
service+driveway for indkørsler til gårde etc. Det bliver først til et
'track' når grusvejen går videre ud i marken eller ind i skoven.

Ole