[Talk-dk] Sletning af kommunegrænser fra DAGI

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Tir Sep 6 22:45:36 BST 2011

On 06/09/2011 21:58, Jonas Häggqvist wrote:
> Pt. eksisterer i databasen en række kommunegrænser på Sjælland
> importeret fra DAGI. Disse imports blev foretaget under brugerkontoen
> OpenSOVS.
>
> Jeg foreslår at vi sletter dem, af følgende grunde (i rækkefølge fra
> mest til mindst vigtigt):

> 1. Vi har aldrig fået afklaret situationen mht licensen på data fra DAGI
> i forhold til OSM.
> 2. Importen var af tvivlsom kvalitet rent teknisk (overlappende grænser
> benytter ikke de samme noder osv)
> 3. Brugerkontoen bag importen har ikke accepteret ODbL/CT

Enig, hvis licenssituationen er uklar ikke noget at diskutere.

> Desuden kan det godt lade sig gøre for os at lave vores egne
> kommunegrænser. I Midtjylland har vi på baggrund af den tilgængelige
> data fra adressepunkter samt Fugro luftfotos fået tegnet acceptable
> kommunegrænser for i hvert fald Horsens, Odder, Århus og Hedensted
> kommuner (muligvis flere). Det er naturligvis ikke samme datakvalitet
> som DAGI har, men lidt har også ret.

Jeg har tilføjet Hedensted og Vejle kommuner efter den metode. Desuden
har jeg bidraget med de jyske regionsgrænser efter samme princip.

> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Denmark/Da:Administrative_boundaries
>
> En sidebemærkning - er der nogen der ved hvordan det er mest rigtigt at
> angive grænserne i forbindelse med kyststrækninger? Jeg har lagt mærke
> til at DAGI lader kysten være grænsen - hvad gør vi? Hvad er korrekt
> ifølge lovgivningen?

Godt spørgsmål. Jeg vil mene at kommunerne også har noget at sige i de
kystnære farvande, f.eks. mht til motorbådssejlads, havdambrug,
badebroer og badevandskvalitet. Jeg har pragmatisk mappet
kommunegrænserne ca. een km ude i vandet.

Et eksempel på kommunegrænser mappet som multipolygoner:
http://osm.org/go/0H8WNyh6--

Ole / polderrunner