[Talk-dk] Korrektioner af vejnavne - sankt sanct

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Tor Sep 15 09:54:03 BST 2011

Kent B. Hansen skrev:
> Sct. er en forkortelse for "Sanct", hvilket er den latinske stavemåde

Den latinske stavemåde er "Sanctus". Men jeg tror ikke, at folk i Viborg
siger hverken "Sanctus Mogens Gade" eller "Es-Se-Te Mogens Gade".

Jeg vil mene, at enten følger vi vejskiltet og skriver "Sct." eller også
følger vi retskrivningen og skriver "Sankt".
Uanset hvilket vi vælger som navn, bør den anden stavemåde sættes som
alt_name.

Men vejen har sandsynligvis aldrig heddet "Sanct", og det er ikke et ord
på nudansk. Ellers skal vi undersøge, hvornår vejen blev navngivet, og
hvad der var gyldig stavemåde på det tidspunkt.

- Jørgen