[Talk-dk] ca 900 adressepunkter flyttet over til bygningpolygoner

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Søn Aug 5 23:59:21 BST 2012

Hej Carsten,

Jeg regner med, at det var en fejl, at du kun sendte til mig og ikke til
listen. Så jeg svarer til listen

Carsten Nielsen skrev:
> I mine øjne et fuldstændig vanvittigt forslag (hvor mange adresse noder
> har vi i danmark ?), og det kun fordi vi vil have OSAK's og OSM
> databaserne til at være identiske. Så hellere leve med at skulle rette
> de fejl som må opstå gennem tiden.

Når man tæller sammen på http://osm.rasher.dk/stats.txt er der 2.322.261
adresser i danmark.

Mange af den er i forvejen fyldt op med diverse kms:*-tags, som vel
dybest set er overflødige nu. De har også allesammen en osak:identifier
og en osak:revision.

Jeg ser det ikke som en stor ting at sætte en comment på også. Faktisk
mener jeg, at det er god stil at advare uforvarende mappere (både
udlændinge og danske begyndere) om, at de her noder bliver behandlet
specielt.

Man kan naturligvis godt gøre kommentaren kortere, f.x.

  comment = Auto-updated node. Please see <URL>.

> Helt enig, men lad os nu også skele til hvordan man gør i resten af OSM
> verdenen.

Klart. Jeg har kigget lidt på wikien:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Addresses

Der er der ikke nogen anbefaling om at man bør foretrække adresser på
noder eller på bygninger. Så det er lidt svært at vide, hvad man gør i
resten af OSM-verdenen. Det må næsten diskuteres på tagging-mailinglisten.

Men jeg kan forstå, at JOSM-pluginnet "building tools" som default
automatisk flytter adresse-tags fra noder til polygoner. Det er muligvis
det, der er sket på Bornholm. Og så vil en comment på noderne
selvfølgelig ikke hjælpe.

Måske skulle man tage en snak med udvikleren af den pågældende
JOSM-plugin og spørge om hans ræsonnement for at gøre sådan noget
automatisk. Måske kan man få ham til at lave en advarsels-popup om Danmark.

Han kan evt. blot henvise til
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Addresses#Denmark_.28special_case.29

- Jørgen