[Talk-dk] Sprog og kommunikation

Kristian Krægpøth k.kragpoth at gmail.com
Søn Aug 26 23:26:23 BST 2012

Det er ret interessant og ind imellem også lærerigt at læse indlæggene her
i mailinglisten.

Men jeg må indrømme, at det ind imellem er svært at få mening i det læste.
Det skyldes i høj grad den meget udbredte brug af engelske ord og begreber,
som knytter sig til korttegneriet i OpenStreetMap (OSM).

Det, at anvende engelske ord og begreber, er nok for at gøre
formuleringerne så præcise som muligt – alle bruger de samme ord. Men
problemet er, at vi måske ikke forstår det samme ved de engelske ord.

Et eksempel:

Der har kørt en lille diskussion om angivelse af kilde (source) til
eventuelle rettelser i OSM. Det er bl.a. foreslået at beskrive kilden ved
”survey”. Det har jeg så slået op i Gyldendals den Røde: I forbindelse med
byggeri betyder det besigtigelse – i forbindelse med kortlægning betyder
det opmåling.

Sådan som jeg forstod indlægget, blev der ment besigtigelse. Det, at der
blev anvendt et engelsk ord her, gjorde altså ikke meningen mere klar. Det
rigtige engelske ord ville måske være ”inspection”, hvis der blev ment
”besigtigelse”.

Det er selvfølgelig en klar fordel, at der bruges engelske ord i
beskrivelsen af diverse punkter, linjer og polygoner i OSM, hvis mennesker
fra andre dele af verden skal læse og bruge de beskrivelser, der er i den
danske del af OSM. Så det skal nok være de engelske ord frem for danske,
når det drejer sig om beskrivelser. Det drejer sig så om at bruge det
rigtige engelske ord – og da er det vel en god hjælp først at finde det
danske ord, der dækker det, som man vil fortælle.

Noget andet er den forstyrrelse og ringe læsbarhed, som en tekst får, når
man blander engelsk og dansk sammen.

Endnu et eksempel (ikke for at hænge nogen ud, det er blot nemmere for mig
at tage et læst eksempel frem for at konstruere et selv):

”på den anden side så skal det jo ikke være Mapnik reneren der bestemmer om
man må sætte et name tag på en postkode relation”.

For en udenforstående og for en nybegynder er det ret uforståeligt. Måske
kunne man i stedet skrive: ”På den anden side så skal det jo ikke være
Mapniks kortudtegner, der bestemme om man må tildele en postkode relation
et navn”.  (Hvad er en postkode relation i øvrigt for en fætter?)

Her kommer lige en ufuldstændig liste over tilfældige frække engelske ord
og begreber i OSM-regi og en oversættelse, som jeg tror passer.

Tag (a): Beskrivelse (en), egenskab (en)

Tag (to): Beskrive (at), tildele en egenskab (at)

Map (a): Kort (et)

Map (to): Tegne kort (at)

Mapper (a): Korttegner (en)

Rendering (a): Udtegning (en),  betyder ifølge ordbogen: Gengivelse,
udførelse, oversættelse

POI (a): Interessepunkt (et) eller punkt (et)

Way (a): Linje (en)

Source (a): Kilde (en)

Level (a): Niveau (et)

Service road (a): Adgangsvej (en), tilkørselsvej (en)

Track (a): Markvej (en), skovvej (en), bane (en) (i forbindelse med
væddeløb)

Der er mange flere ord, som dukker op, og som fortjener en ordentlig
oversættelse. Dels for at give alle os korttegnere den samme opfattelse af
begreberne, dels for at give nybegyndere i metieren en hurtigere indføring
i universet.

Man kunne eventuelt skrive det engelske ord i en parentes efter det danske,
hvis man vil lave en forbindelse til sproget i OSM, Potlach og JOSM, og
hvad det ellers hedder.

Nå – dette var bare et opstød fra en sur gammel mand – nu vil jeg lige
tegne (mappe) lidt kort (map), lige nu gælder det beskrivelse (tagging) af
bygninger (buildings) i det åbne land.

Venlig hilsen

Kristian Krægpøth