[Talk-dk] NV Fyn oversået med skov (og lidt om juletræer)

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Tir Mar 13 10:16:01 GMT 2012

Den 13-03-2012 09:01, Toft, Kurt Forbech skrev:
> Hej Daniel
>
> Kan du ikke fortælle mig lidt mere om fejlene i Fugro omkring Fredericia.
>
> Hvor findes de ?
>
> Hvilken retning er forskydning ?
>
> Er det altid den samme retning ?

> Hvad sammenligner du med, når du konkluderer, at det er Fugro, der har
> fejlen?

Jeg starter altid med at sammenligne med adresseknuderne og veje, hvor
source=GPS. Enkelte adresseknuder kan godt være helt i skoven, men hvis
man kan se mange af dem, er de ret præcise. Hvis man så kan se fx at
alle adresseknuderne er placeret 10 meter til højre for husene så er det
nok et tegn på at man skal justere forskydningen. JOSM, Merkaartor og
Potlacth har vist alle sammen en funktion, der gør at du kan forskyde
billedlaget så det passer med adresseknuderne, eksisterende GPS-mappede
veje, osv.

Det er ikke altid samme retning, hvilket også gør det nemmere at se når
fejlen er hos Fugro. Nogen gange kan også se det direkte på billedet. Fx
når et område er udvisket, bygninger ser mærkelige ud og alle veje er
skåret over og forskudt et godt stykke.

Fredericia er ikke så slemt endda. Jystrup er et skrækeksempel:

http://www.openstreetmap.org/?lat=55.51305&lon=11.86733&zoom=17&layers=M

Det ser sådan her ud i Fugru (med alignment sat til 0):
https://www.agol.dk/elgaard/jystrup.jpg

Der er en forskel på mellem 30 og 65 meter mellem Fugro og
adresseknuderne. Det er meget tydeligt, at Fugro her er sat sammen af to
billeder, der er meget uenige. Den venstre side er mere grønlig og der
er større veje, der ender direkte i huse. Så Fugro har en fejl enten på
venstre side eller højre og formodentligt begge sider.