[Talk-dk] Stier og veje i Jægersborg Dyrehave

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Tir Dec 23 15:45:07 UTC 2014

On 23-12-2014 14:12, Jens Winbladh wrote:
> Enig Lars
>
> Att. Niels:

> Ja, alle veje fører til Rom :-). Jeg tænker her i umiddelbart
> forbindelse. I dyrehaven er der ikke offentlig adgang for alle
> motoriserede kørertøjer (heller ikke handikappenes biler) med mindre de
> har tilladelse. Hertil bruges de ekstra adgangs tags.

Jeg er helt enig i at de skal tagges med de tilladelser, der kræves for
at køre der. Og derfor er det jo dejlig at du kan checke på stedet, for
skiltningen kan man jo som regel ikke se på luftfoto.

Jeg mener bare ikke, at man skal tagge som "track" bare fordi
uvedkommende motorkøretøjer ikke må køre der og der er træer omkring.

> Sikkert, man så har de også fået særlig tilladelse i det enkelte
> tilfælde f.eks. access=permissive

Ja, men hvis tagget er på en vej af typen "track", så må man jo antage
at den handicappedes bil ikke _kan_ køre der. Og det er forkert.

> Så kan man bruge taggen wheelchair=yes på skovstierne el. skovvejene

> Det synes jeg!

Hvis jeg sad i en kørestol, ville jeg ikke turde bevæge mig ud på
skovveje af typen track.

> Lig nu er det meste tagget som path, hvilket ser i Nielses syn ejheller
> er rigtigt.

Ja, jeg mener, at de fleste burde være veje. Peder Lips Vej, synes jeg
fx helt oplagt skal være en vej og ikke en sti. Jeg mindes at have set
taxaer på den. Nogle af de andre veje ser på luftfotos også ud til at
være veje og ikke stier. Indkørslen til Skovridergård må skulle tagges
med highway=service,service=driveway og skal den forbindes med andre
rigtige veje (unclassified eller service) til resten af vejnettet.

Dyrehaven er ikke en rigtig skov. Jeg tror, at der er meget få veje, som
kun bruges til skovarbejde. De fleste bruges til at servicere de
tusindvis af mennesker, der bruger haven. Derfor synes jeg at det skal
tagges som veje og ikke "track", der hvor der kører almindelige biler.

Det samme gælder for fx lufthavne og kaserner, hvor der heller ikke er
offentlig adgang med bil, men hvor der kan være både kampvognsspor og
veje, hvor generalerne kan køre i fine biler.