[Talk-dk] Geodatastyrelsens luftfoto via Proxyserver - et par nye oplysninger

Hans Gregers Petersen gregerspetersen at gmail.com
Tir Mar 4 20:54:53 UTC 2014

Hej alle,

> Jeg har brugt de nye overflyvningsbilleder i nogen tid, og specielt ved
> naturområder er de fantastske. De er nemlig taget i det tidlige forår inden
> der kom blade på træerne. Det betyder at man kan se stier, vandløb og
> skovveje, som man ellers ikke kan se på f.eks. Bing, fordi der her er blade
> på træerne.

Forskellen mellem disse billeder og Google/Bing osv. er at disse
billeder er _beregnet_ til kortlæning (ikke ortofotoet som sådan, men
de rå billeder). Det vil sige at vi flyver dem før løvspring, så der
kan ses så meget som muligt. Det vil også sige, at nøjagtigheden
hvormed billederne optages som regel er meget højere end for et "det
er pænt"-ortofoto, der optages om sommeren så det ser så kønt ud som
muligt.

> Jeg er dog lidt bekymret for, om en privat server kan stå for belastningen,
> når der kommer flere brugere på. Tror I ikke det vil være bedre at finde en
> sponsor, og så lave en Amazon server?
>
> Men ellers tusind tak til Gregers og Søren for initiativet.

Nu er det jo aldrig sjovt, når der står "men" ;-)
Jeg vælger at tage det dog positivt, der er som regel meget lidt tryk
på CPUen på en tilecache og jeg har løbende nedgraderet den
reserverede CPU og memory til min demo-opsætning. Det er derfor også
mit indtryk, at der er et stykke vej førend vi er nødt til at flytte
til noget andet...

Mvh

Gregers