[Talk-dk] Geodatastyrelsens luftfoto via Proxyserver - et par nye oplysninger

Soren Johannessen soren.johannessen at gmail.com
Man Mar 3 08:48:54 UTC 2014

Spørgsmål - DK Datalicensen er udgivet under "worldwide, free,
non-exclusive and otherwise unrestricted"

Hvorfor vil I have at OSM skal behandles særskilt med egen tilladelse?

OSM er bare en af mange aktører blandt  mange nye brugere af
offentlige data og er ikke noget specielt i den henseende og skal have
særbehandling.

Det har hele tiden været meningen at den åbne datalicens skulle
lettere og sætte gang i digital innovation og ikke sætte kæp i hjulet
-
Det er heller ikke meningen at  offentlige myndigheder skal bruge tid
på at skrive et par hundrede særskilte aftaler "NN firma/org må godt
lave XX produkt" , når det står i licens at man er fri til

"kopieres, distribueres og offentliggøres,  ændres og sammensættes med
andet materiale bruges kommercielt og ikke-kommercielt"

Næste spørgsmål - Hvis en OSM frivillig indtegner 2 km nye skovstier
efter Geodatastyrelsen luftfoto - Vil nogen off. myndighed lide et
økonomisk tab, når disse geodata bliver brugt af 3. parts udviklere?

Og bemærk det offentlige er jo ikke fuldt med Disney advokater der
skal slå hårdt ned på alt og alle - og i den henseende er det også
relevant at se hvorfor loven blev lavet.

"Det er ikke alene virksomheder og den offentlige sektor,der får glæde
af dette. Borgere, foreninger m.m. kan også bruge dataene. Det vil
give spændende digitale muligheder,som vores teknologiske fantasi nok
ikke rækker til at gætte på i dag."
http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l71/bilag/10/1194639/index.htm

Derudover så videregiver OSM altså ikke geodata - 3. partsudviklere
henter geodata fra OSM - Det kræver en handling - Et Klik på
"Download", opsætning af database, der henter nye geodata osv. En API
-request osv.

vh
Søren Johannessen