[Talk-dk] [OpenStreetMap] Hjart har kommenteret på et af dine ændringssæt

Sonny B. Andersen sba at bukhmark.dk
Fre Aug 21 08:53:58 UTC 2015

Som altid kunne en redigeringsbemærkning misforstås, så jeg skulle nok have skrevet: "Der er ikke fortove på kirkegårde", men min tommelfingerregel er at 'footway' kun bruges om flise/asfalt-stier i bymæssige områder. Ellers er jeg enig i, at highway-taggene som regel relaterer til anvendelse.

     Rettelsen er baseret på denne definition <https://en.wikipedia.org/wiki/Sidewalk>  hvoraf det fremgår at den professionelle engelske sprogbrug sætter lighedstegn mellem footway og sidewalk og af denne web-side <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Path_examples>  hvoraf det fremgår at 'footway' er flisebelagt/asfalteret og 'path' alt mulig andet, som man kan definere efter behov. - Så jeg holder fast i min opfattelse: stier på kirkegårde skal tagges som 'path'

     Jeg har en mistanke om, at den generelle mapper-opfattelse er, at når det hedder 'cycleway' for cyklister, så må det også hedde 'footway' for fodgængere. Det er altså ikke rigtigt, men sådan er der jo så mange sproglige særheder.

/ sba-dk

P.S.: Jeg synes diskussioner som denne og den tidligere kirkegårdssnak skal kopieres til talk-dk, så alle kan følge med.