[Talk-dk] Er OpenStreetMap blevet kommercielt ??

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Tor Dec 15 17:13:20 UTC 2016

På Thu, 15 Dec 2016 15:07:29 +0100
Lars Christensen <lars.agerskov.christensen at gmail.com> skrev:
> Hej
>
> jeg kan virkelig ikke se problemet i dette.

Det kan jeg.

> hvis vi skal snakke om "kommercielt misbrug" er det vel ligeså meget
> misbrug når butikker kommer i OSM?

Jeg har ikke noget som helst problem med at OSM bruges kommercielt.

Men jeg har et problem med at kommercielle hensyn går ud
over kvaliteten og retningslinier. Og det gør det i alt fald til en vis
grad her.

Fx det med at putte alt for meget i name-tagget formodentlig for at
tagge til rendere og søgemaskiner.

Jeg kiggede på en tilfældig knude:

http://www.openstreetmap.org/node/3502755822

Jeg tror ikke på, at det hus i virkeligheden hedder "Hus Britta (J423)"

J423 hører måske til i et dk_ferien:ref tag.

Jeg tror heller ikke, at der et skilt med "Hus Britta" på huset. Det
lyder som en dårlig oversættelse fra tysk.

Ved siden af ligger Egemose Frihus (J319) og Egemose Strandhus (J16)
Jeg tror ikke på, at folk bare opkalder deres huse efter vejnavnet, og
jeg tror heller ikke at vejen er opkaldt efter husene.

operator feltet er også misbrugt. Wikien siger:

==
The operator tag is used to name a company, corporation, person or any
other entity who is directly in charge of the current operation of a
map object.
==

Jeg er ikke helt overbevist om at sommerhusudlejningbureauer opfylder
det kriterie.

Jeg synes, at det er helt i orden at folk navngiver deres sommerhuse, og
at der er tags, der gør det nemmere for kunderne at finde dem og for
bureauer at pege på dem. Men det skal gøres ordentligt.
De må finde på et ordenligt navn og male det på huset.