[Talk-dk] Feriehuse på OSM

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Tir Feb 2 23:32:48 UTC 2016

Jeg har sådan set ikke ondt over, at de tagger husene, så kunderne kan
finde dem.

Men jeg har noget imod at de misbruger tags, der bruges i forvejen.

Det er især:

* name. Fx http://www.openstreetmap.org/node/3514350303 . Det hus hedder
jo ikke "Bøgfinkehus (L321)". For det første er det meget usandsynligt
at løbenummeret indgår i navnet. Men det er næsten endnu værre at de
bare navngiver husene efter vejnavnene (i dette tilfælde er der vist
sket en fejl). For der er nogle huse der er opkaldt efter vejen, eller
typisk snare omvent, hvilket kan skabe forvirring.
Hvis de bare bruge et ferienhaus_de_number tag, ville det være OK med mig.

Operator: Wikien siger

==
When choosing the appropriate value for the operator=* tag, it is
beneficial to use exactly the same text including capitalization across
all entities managed by the same structure
==

For det første er det tvivlsomt om ferienhaus.de faktisk er operatør for
husene. For det andet hører en unik URL ikke hjemme i feltet.

I øvrigt synes jeg, at det er lidt uheldigt at man bare kan skrive en
URL i operator-tagget, der overlevet på openstreetmap.org. Det frister
åbenbart svage sjæle. Jeg ville hellere have at de fik websiden til at
generere en URL for et særligt ferienhause_de tag.

sfromis at gmail.com:
> [...]
> kan jeg se at de tilsvarende muntrer sig i Google Map Maker.
>
> Men sådan et "navn", incl. deres id på huset, er jo ikke nogen egenskab
> ved huset, men blot ved kundeforholdet mellem bureauet, og ejer samt
> lejere af huset. Derfor forekommer det ret skævt at disse data
> (udlejningsnavn og URL) sættes på huset, selv om den fysiske virkelighed
> næppe kan rumme mere end højst et beskedent skilt fra bureauet ved det
> enkelte hus. Så jeg er helt enig i betragtningen om at det var noget
> andet for et kontor med personale og åbningstider.

Et kontor skal heller ikke komme løbenumre i name-tagget.