[Talk-dk] Vedr. indlæsning af data vedr. hastigshedsgrænser

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Fre Feb 3 09:59:24 UTC 2017

Michael Andersen:
> Hej Morten
>
> Der er med hensyn til opdatering af hastighedsgrænser i OSM ikke nogen reel
> vej udenom det manuelle arbejde.

Jeg tror godt, at vi kunne lave noget lidt automatisk.

Fx starte med kun at vise afvigelser mellem OSM kommunernes
hastighedsgrænser. Og måske senere håndtere forskelle een ad gangen.

Nogle steder ville man så vide hvor man skulle checke Mapillary efter
skilte. Andre steder ville det give sig selv.

Jeg har rettet en del steder hvor mellemstore veje går gennem små byer.
De fleste steder er hastighedsgrænsen 50 km/t i byzonen, men ikke alle
steder. Det ville være en stor hjælp at kunne se hvor OSM afviger. Og
ret nemt så at det rette manuelt.

110/130 km/t grænser på motorveje er jeg ikke sikker på er helt med i
OSM. Og de ændrer sig over tid, så det ville rart at se hvor vi afviger.

Der en nok en del småveje, hvor der fx en 40 km/t hastighedsgrænse på
hele vejen og hvor der ikke er noget maxspeed tag i OSM. Der kunne vi
godt lave noget kvartautomatisk, så brugere kunne få ændringerne een ad
gangen ind i fx JOSM.

Så er der nogen veje, hvor hastighedsgrænserne varierer meget. Fx Nr 75,
Rømøvej, som har en masse små stykker, hvor hastighedsgrænsen er 70
km/t. Det ville rart at kunne se de steder, er endnu ikke er med i OSM.

Så vi skal for alt i verden undgå at få tusindvis af rettelser, der
splitter veje op for at flytte grænserne et par meter.

Men vi kan komme langt ved at vise, hvor vi mangler hastighedsgrænser i
OSM. Og måske kan vi lave noget, hvor brugere et tag ad gangen kan sætte
et maxspeedtag på et vejstykke, der ikke havde et maxspeed tag i forvejen.