[Talk-dk] adressering af butikker m.m.

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Fre Okt 20 16:21:40 UTC 2017

On Fri, 20 Oct 2017 07:15:24 +0200
Michel Coene <michel.coene at gmail.com> wrote:

> Jeg vil vil sige at hele pointen med et kort er at relatere til den
> fysiske verden.  OSM er ikke en telefon bog.

OSM er jo faktisk også en telefonbog.
http://overpass-turbo.eu/s/stN

>  Din cykel forretning er
> en fysisk bygning,  ikke en adresse.

Det er en forretning, placeret i en bygning. Der kan være mange
forretninger i den samme bygning.

> Hvis kommunen omdøber gaden,

Og det gør de:
http://www.openstreetmap.org/way/24665342

> eller laver nummer 13 om til 13a, flytter cykel forretningen sig ikke.

Jo, men derfor er adressen jo stadig en attribut for cykelforretningen.
Ligesom telefonnumre, navne, brands, osv.

Hvis den bliver solgt får den også et nyt navn, vi skal rette.

Nogen gange har man brug for at kende adressen på en knude i OSM, fx
hvis når man skal fortælle den til en taxa, sende et brev, osv.

Tit kan man bruge de importerede OIS adresser. Nogle klienter, fx Osman
kan med mere eller mindre held gætte en adresse ud fra en position
eller en knude i OSM. Men det virker ikke altid.

Og der er ikke en en-til-en relation mellem det vi tagger på OSM og de
importerede adresseknuder.

Nogle steder fylder mere end een adresse og så skal man vide, hvor man
vil hen. Da jeg engang lagde to lejligheder sammen blev der indgang fra
to trappeopgange i den nye og så kunne jeg selv vælge min adresse. Hvis
jeg  nu indrettede en tandlægeklinik, advokatkontor, eller lignende og
kom det på OSM, skulle kunderne vide, hvor de skulle ringe på.

Der er også importerede adresser, der har mange adresser med butikker på
forskellige etager, stadepladser, til højre, venstre osv. Selvom man
kan tagge level så kan man have brug for en adresse.

Men i øvrigt er der adresser med etager og højde i AWS. Det er nok for
meget at importere. Men det vil være en stor hjælp til fx at sætte
building:levels.