[Talk-hr] Razmjena podataka?

Matija Nalis mnalis-openstreetmaplist at voyager.hr
Ned Lis 18 19:49:31 BST 2009

On Sun, Oct 18, 2009 at 05:15:08PM +0000, Viktor Bresan wrote:
> Autor sam lokacijske tražilice koja se nalazi na adresi http://lociraj.net
> Web stranice sam pokrenio prije nešto više od dvije godine. U principu je riječ
> o osobnom 'pet' projektu u kojeg volim utrošiti dio svog slobodnog vremena.

Cool, dobrodosao !

> Iz tih razloga odlučio sam taj dio posla prepustiti korisnicima web site-a.
> Ljudi mi se ionako javljaju sa ispravcima i putem maila.
>
> [1] Ideja mi je napraviti nekakav wiki za POI-e kojeg bi mogao koristiti svatko
> tko zna klikati mišem. Jednostavna stvar u kojoj bi se POI sa osnovnim podacima
> mogao dodati, izbrisati ili pomaknuti uokolo. Čuvao bi se kompletan history
> zajedno sa komentarima. Ako postoji takva stvar već negdje, ili nešto slično,
> please javite mi!

Hm. Ne bas direktno isto, ali mozda interesantno:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OpenStreetBugs

Korisnik klikne na odgovarajuce mjesto na mapi i napise komentar. Mislim da
ne moze jednostavnije od toga sto se tice prijavljivaca.

Nedostatak je sto zahtjeva covjeka/ljude koji ce komentare kasnije pogledati
i napraviti na osnovu njih izmjene mape (ukoliko su smisleni), no to ljudi i
tako rade prilikom editiranja mape (JOSM ima prekrasan OpenStreetBugs plugin
gdje se onda vide sve takve oznake za popraviti).

A za one malo naprednije korisnike koje zele sami nesto popraviti a ne samo
prijaviti problem, Potlatch nije toliko kompliciran, pogotovo ako im das
kratke upute za 2-3 najosnovnije funkcionalnosti i uputis ih na online
dokumentaciju za vise.

> OpenStreetMap editori jesu jednostavni za korištenje, ali meni treba 1/20
> funkcionalnosti.

Alternativno, Potlatch (standardni OSM flash editor) je open source, pa bi
ga ukoliko zelis mogao prilagoditi tako da iz njega obrises 90% toga sto
"komplicira" - http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Potlatch

> [2] Nema smisla unositi istu stvar 2 puta, pa me tako zanima dvosmjerna razmjena
> podataka sa OpenStreetMap-om.
>
> Trenutno na Lociraj.net imam 8 kategorija (bankomati; banke; benzinske stanice;
> ljekarne; javni bilježnici; poštanski uredi; bolnice, ambulante i domovi
> zdravlja; fitness centri). Riječ je o otprilike 6,500 objekata diljem Hrvatske.
> Podaci su skupljeni web scraping-om.

Uh, kakvim *tocno* web scrapingom ? Jako malo web stranica za koje znam
publicira na regularnim web stranicama GPS koordinate svojih lokacija.

A kopiranje podataka sa stvari tipa podaci ukucani na google maps ili sl
definitivno nije dopusteno. Ukratko, moras ili osobno biti vlasnik podataka
i licencirati ih pod OSM licencom, ili podaci moraju vec biti objavljeni pod
nekom licencom koja je kompatibilna sa onima koje OSM koristi (vidi
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OpenStreetMap_License )

> Pretpostavljam da vama to ne bi smetalo?

Nama osobno sigurno ne bi, pitanje je da li bi smetalo zakonu o autorskom
pravu i srodnim pravima (NN 167/2003). Za jednostavne podatke (npr. adresa
fitness centra objavljena na njihovim stranicama) osobno (ali ja nisam
pravnik) mislim da ne bi trebalo biti problema bez obzira sto na stranicama
kazu (jer doticni podatak IMO ne bi trebao niti biti predmetom autorskog
prava, niti predmetom zastite baze podatka iz istog zakona).

Medjutim, tamo gdje je nabrojano vise njih, moglo bi se pravno tumaciti da
spadaju pod zbirke/baze podataka, pa su kao takvi moguce problematicni).

OpenStreetMap projekt je *VRLO* rigorozan ako postoji i najmanji tracak
sumnje oko legalnosti koristenja nekih podataka. Na kraju krajeva, glavni
razlog zasto je OSM nastao je bilo upravo pitanje legalnosti upotrebe
GoogleMaps u nekim situacijama. Tako da ako nije 101% sigurno da je nesto
legalno u svih svjetskim pravnim jurisdikcijama, takvi podaci nazalost nisu
pozeljni u OSMu, bez obzira koliko ih mi zeljeli.

Pogledaj http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Legal_FAQ i
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bulk_Importing

A za detalje i prije svake akcije obavezno raspraviti na mailing listi
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/legal-talk da li netko vidi kakve
probleme oko toga.

Primjer:
RBA objavljuje na svojim web stranicama podatke o svojim poslovnicama:

http://www.rba.hr/my/bank/address/branches.jsp?language=HR

po mojem tumacenju ZAPSPa (cl.7.) te informacije bi MOGLE spadati pod "baze
podataka" (a mozda i ne, ako spadaju pod iznimke iz cl.8., ali mi je to tesko
za reci)

Ukoliko spadaju, tada licenca za koristenje sa RBA stranica
http://www.rba.hr/my/bank/common/info.jsp?language=HR&path=info/uvjeti_koristenja
koja kaze:

"Svi sadrzaji objavljeni na www.rba.hr vlasnistvo su RBA i smiju se
koristiti samo u privatne i nekomercijalne svrhe te se ne smiju kopirati,
reproducirati ili na bilo koji nacin distribuirati bez pismenog pristanka
RBA" bi branila njihovo uvrstavanje u OSM (jer je nekompatibilna sa
trenutnom CC-BY-SA licencom).

Primjeti da ako neke posebne licence za koristenje *nema* (ili je nisi
nasao), tada je to pravno ekvivalentno MAKSIMALNIM OGRANICENJIMA ("sva prava
pridrzana" / "all rights reserved") i ne smijes ih kopirati, modificirati i
uvrstavati u druge baze.

Medjutim, alternativno trazenju i dokazivanju pravnog tumacenja (koje moze
zavrsiti i da su podaci dostupni i da nisu) obicno je puno jednostavnije
traziti od autora (RBA u ovom slucaju) dopustenje da se ti podaci koriste
bez ogranicenja (da budu kompatibilni sa OSM licencom gore).

(da, zakon o autorskom pravu zna biti sulud. Meni je trenutno najstrasnija
prica o covjeku koji je izgubio spor sa nasim ZAMPom i morao platiti kaznu
jer je *PUSTAO SVOJU VLASTITU MUZIKU* - zainteresirani mogu pogledati thread
na http://tinyurl.com/ylpmwc7 - tako da ovakve stvari bi me jos manje
cudile)

Evo: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/API_v0.6

--