[Talk-lt] Upių pavadinimai virš vandens telkinių

Tomas Straupis tomasstraupis at gmail.com
Sat Mar 30 14:16:54 UTC 2019

2019-03-30, št, 15:44 Aurimas Fišeras rašė:
> Taip nėra, juk upė niekur nedingsta. Pvz., geoportal.lt lyginant
> skirtingų metų ortofoto nuotraukas, kai koks vandens telkinys stipriai
> nusekęs, akivaizdžiai matosi upės vaga (thalweg?) per vandens telikinį.
> Jei turėtume vandens telkinių gylių duomenis (kaip dabar turime
> aukščių), greičiausiai pamatytume ir upių vagas.

  Tvenkiniuose taip, galima sakyti, kad ten upė teka. Bet dėl ežerų
reikia daugiau nuomonių.

> Kodėl tai žemėlapio klaida, kai pavadinimai nepersidengia, o vektorinį
> žemėlapį galima pritraukti, pasukti?

  Beveik nėra internetinių žemėlapių, kurie būtų kartografiškai
teisingi. Čia viena iš kartografijos bėdų, kad atsiradus prieinamumui,
žemėlapius pradėjo daryti bele kas, ir todėl yra prikepta milijonai
labai prastų žemėlapių.
  Geras internetinis žemėlapis: https://map.geo.admin.ch
  Blogas internetinis žemėlapis: googlė maps
  (vertinant grynai iš kartografinės pusės)

  Klaida rodyti ir telkinio, ir upės pavadinimą pavyzdžiui todėl (bet
ne tik todėl), kad atsiranda dviprasmiškumas: jei ant ežero poligono
matau du pavadinimus „Bevardis“ ir „Bedugnis“. Kas tai? Du skirtingi
ežero pavadinimai? Tai du ežerai? Kuris upė? Kuris ežeras?

> Klausimas, ar kartografiškai teisingas skaitmeninis, interaktyvus
> žemėlapis bus patogiausias naudoti?

  Dauguma dabar kartografų kuriamų žemėlapių yra skaitmeniniai. Ta
prasme padaryti iš skaitmeninių duomenų, skaitmeniniu būdu apdoroti,
paruošti ir susimbolizuoti, tik tiek, kad tada atspausdinti ant
popieriaus, o ne pateikti internete (išskyrus SwissTopo aukščiau
pateiktą variantą, na ar kokius Ordnance Survey ir pan.).
  Taigi nesuprantu, kodėl internetinis žemėlapis turėtų turėti
kitokius (žemesnius) kokybės standartus?

> O pagal ką jungti? Kaip, pvz., su https://overpass-turbo.eu/ gauti upės
> vektorių, kai nėra relation:waterway?

  Tai overpassas bet kokiu atveju nesujungs. Nemunas Lietuvoje turės
name=Nemunas, palei siena Nemunas/Neman, toliau Neman ir pan. Ir tai
nėra vienintelė upė, kuri kerta sieną, kitos kerta po kelis kartus,
kažkiek kilometrų per jas eina siena ir pan. Name žyma netinka
grupavimui bet kokiu atveju.
  Kitos upės turi pasikartojančius pavadinimus. Net didelės ir žinomos
- tarkim Šešupė.

> Pvz., UETK analogas. Ten nuėmus varnelę „Tvenkiniai“ pasimato upių
> vektoriai, kurie ėjo po tvenkiniais.

  Sutinku, neblogas pavyzdys. Tik jie turi daug info, jei viską rašytų
į kiekvieną segmentą, bus baisiau už baisiausią filmą. Taigi
sprendimas - tik ryšys :-)

> Kur nesakoma? Google paieška randa įvairių variantų įvairiose srityse.
> O, pvz., Vikipedijoje „įteka“, „išteka“ naudojimą tiesiog diktuoja
> Šablonas:Ežeras.

  Aišku, reiškia tai buvo tik mano confirmation bias.

--
Tomas