[OSM-talk-nl] Wat mag nu wel en niet?

Berend Dekens cyberwizzard at sportlaan.adsl.utwente.nl
Fri Apr 20 00:07:21 UTC 2007

Stefan de Konink wrote:
> Technisch inferieur:
> - - Er zijn al progjes geweest als mapgenerator die al je auto/fiets
> ritten compleet uitzetten op een kaart.

Zonder de straatnamen of kruizingen op de juiste plek en
eenrichtingswegen is de data nutteloos - het is machtig om te zien waar
je geweest bent en je kunt mooi de kilometers aan je baas berekenen maar
ik kan dat soort kaarten niet gebruiken om op te routeren of om dingen
mee uit te rekenen. De data moet zowiezo opnieuw geformateerd worden
voordat het bruikbaar is.
Tevens vind ik het bij een snelweg acceptabel dat de wegsegementen vrij
grof zijn: een bocht op de snelweg loopt over meerdere kilometers
terwijl deze bij mij aan het einde van de straat aanzienlijk
gedetaileerder mag zijn. Wederom een kwestie van herformatteren van
gegevens.

Overigens kan JOSM dit zelf ook, ik vind de hoeveelheid segmenten
daarmee echter ronduit onacceptabel en wederom moet het opnieuw met de
hand nagekeken worden...
> - - Er worden nogsteeds geen bezierpaths gebruikt als primair modeleertype.

Onzin.
Ik ben het met je eens dat een bezier of misschien zelfs B-spline de
wegen prachtig kan weergeven. Echter voegt dit een probleem op voor de
database: de huidige GIS systemen zijn bedoeld voor simpele structures,
hogere wiskunde hoort daar niet bepaald bij.
Een ander aspect is dat routeplanners beter met simpele segmenten
overweg kunnen (denk aan Palm en WinCE apparaten) - die doe je geen lol
met moeilijke structuren. Een tegenargument is dat het mogelijk is om
dit terug te renderen naar simpeler data maar dan valt het nut van de
bezier curves weer weg.

De manier waarop ik wegen maak en de punten neerzet maakt het ook
mogelijk om beziers te berekenen door de punten heen die ik neerzet voor
hele 'ways', op dit manier kun je de data weer 'mooi' maken.. Ik blijf
er bij dat flink complex wordt...
> - - Rendering is knap waardeloos ;) en ondoordacht en resulteert in
> verspilde computertijd (tiles at home).

Untersinn :-) Ik vind de tiles at Home maps inderdaad een stuk minder mooi
dan Mapnik maar die kaart is waarschijnlijk door het fancy zijn ook een
stuk langzamer bij te werken.
Ik ben aan het spelen met een home-made vector render engine die ook dat
soort tiles mooi moet kunnen renderen. Het een en ander is bedoeld voor
mijn eigen navigatiesoftware (die gewoon lekker op een MySQL GIS komt te
draaien, hoezo geen portable devices desired) en deze lijkt inderdaad
een flink stuk sneller dan de andere software. Het is uiteraard ook nog
lang niet compleet en mocht ik de software echt gaan uitbreiden naar
full-scale map rendering dan meld ik het tzt wel. Tot die tijd is het
geweldig dat mensen bezig zijn met het updaten van de kaart die in de
OSM database zit.
> Sociaal inferieur:
> - - Er zijn genoeg gemeenten die dit soort data met liefde in autocad aan
> je aanbieden, waarom nog de moeite doen om het zelf te tekenen?

Ik heb al gebeld met 2 gemeentes en de een moet me nog terugbellen maar
de persoon die over kaartgegevens ging leek het idee van een digitale
kaart ("ja, voor op een computer ja") nogal vreemd te vinden dus daar
heb ik weinig hoop voor. De andere probeerde mij af te schepen met de
melding dat het spul commercieel verkocht kon worden, over gratis
projecten hadden ze blijkbaar nog nooit een vraag gekregen want dat
moest overlegd worden.
We zijn 2 weken verder en ik heb weinig hoop meer dat dit gaat werken..
Tot zover de goede ideeen...

> Stel dat de keuze er zou zijn die 'subsidie' waar ik over las van 12.000
> euro om te wisselen zou zijn voor heel Nederland in een vector kaart. Is
> dat niet veel interessanter om het doel te bereiken dan met z'n allen
> heel Nederland nog een keer te tekenen?

Je kunt voor dat geld wel een kaart kopen maar die is dan alleen voor de
instantie die het koopt, dus niet voor derden... En dat is nou net het
doel waar we voor gaan...

> Dus concreet: overleggen of je die data *NU* mag gebruiken met daarop
> strikte voorwaarden die in 2009 verdwijnen?

Ik ben al een tijd op zoek naar een kaart waarmee ik kan routeren. Voor
zover ik mijn bronnen heb nagetrokken is geen enkele kaart compleet of
bruikbaar hiervoor - dat is nou net de niche waar de grote kaartenmakers
hun geld vandaan halen... Overigens kan data altijd worden samengevoegd
indien het beschikbaar komt en dan nog is het idee van een open kaart
goed: een paar veranderingen in de wegen waar ik vaak langs kom zitten
nu al in OSM terwijl het nog minstens een jaar duurt voordat de
commerciele kaarten dit krijgen...

Berend