[OSM-talk-nl] recreatieve paden en wegen in Nederland

Rik van der Helm rik at the-quickest.com
Mon Aug 6 12:49:02 UTC 2007

> Misschien maakt het niet eens zoveel uit hoe we het precies taggen,
> zolang:
> - navigatiesystemen niet onnodig (voor niet-bestemmingsverkeer) gebruik
> gaan maken van het soort wegen waar we het over hebben
> - de wegen wel in OSM zitten, zodat
>   - bestemmingsverkeer juist genavigeerd kan worden
>   - wandelaars e.d. gebruik kunnen maken van de gedetaileerde kaarten.
>   Voor deze recreatieve doelgroep maakt de wettelijke status van die wegen toch
>   niet zoveel uit, zolang er geen duidelijk verbod is.
>   - ...?

De kracht van OSM is imo nou juist dat op termijn ook voor recreatief
verkeer routeplanners beschikbaar gaan komen. Dus informatie over
openstelling voor diverse gebruiksgroepen is wel degelijk belangrijk.
Mijn persoonlijk 'belang' is om op termijn automatisch wandelroutes te
laten genereren.

> Natuurlijk is het beter om de echte wettelijke status te kunnen
> vastleggen, maar zoals je al aangeeft is dat meestal te veel gedoe.

Bovendien is het veel leuker, makkelijker en praktischer om informatie
over openstelling te vergaren aan de hand van het woud aan
openstellingstekens in het veld dan hiervoor in stoffige archieven te
moeten duiken. Maar om osm-ers te stimuleren om openstellingsinfo te
verzamelen is het denk ik wel slim om de access-key default op
access=unknown te zetten ;)

> Ik denk dat we een evt. voor Nederland aangepast tagging-systeem hierop
> zouden  kunnen richten ?

Daar is imo aanleiding voor. Maar het lijkt me goed om te proberen
osm-breed de zaak de 'route-key' kant op te krijgen. Ik meng me her en
der al wat in de discussie. Maar als ik meer aanwijzingen krijg dat er
in NL brede support voor deze aanpak is, kan ik mezelf osm-breed wat
breder maken.

> Ik doelde niet alleen op de opengesteld-heid, maar ook op de
> natuurstatus: als
> wandelaar ofzo zoek je graag een mooie route, bijvoorbeeld met dit soort
> wegen/paadjes. Maar dat geldt natuurlijk ook voor auto-routes, die je op
> kaarten vaak met een groene rand ziet.

Ah. Je hebt het over een soort kwaliteitskeurmerk ? Geinig idee. Twee
dingen die in me opkomen:
- als osm wat verder gevuld raakt op basis van veldkenmerken
(bos,heide,natuur,...) de kwaliteit van paden/wegen raten
- osm-ers wild laten taggen hoe ze een pad/weg beoordelen
(prachtig/mooi/gaat wel/lelijk/afschuwelijk)
Beide ben ik nog niks van tegen gekomen. Voor beide moet de kaart toch
eerst wat gevuld zijn.