[OSM-talk-nl] recreatieve paden en wegen in Nederland

Freek freek_osm at vanwal.nl
Mon Aug 6 14:03:08 UTC 2007

On Monday 06 August 2007, Rik van der Helm wrote:

> Bovendien is het veel leuker, makkelijker en praktischer om informatie
> over openstelling te vergaren aan de hand van het woud aan
> openstellingstekens in het veld dan hiervoor in stoffige archieven te
> moeten duiken. Maar om osm-ers te stimuleren om openstellingsinfo te
> verzamelen is het denk ik wel slim om de access-key default op
> access=unknown te zetten ;)

Ik zal de volgende keer als ik van die bordjes tegenkom wel foto's maken.
Ik kwam trouwens net dit tegen: http://www.pz.nl/nemo/pdf/vw03.2.pdf
Zie o.a. pag. 7.: openbaarheid lijkt inderdaad een moeilijk punt, maar zonder
bordjes e.d. mag je blijkbaar overal wel lopen. Over ander verkeer kan ik
niks vinden.

> Daar is imo aanleiding voor. Maar het lijkt me goed om te proberen
> osm-breed de zaak de 'route-key' kant op te krijgen. Ik meng me her en
> der al wat in de discussie. Maar als ik meer aanwijzingen krijg dat er
> in NL brede support voor deze aanpak is, kan ik mezelf osm-breed wat
> breder maken.

Of de key-naam "route" wordt maakt mij niet zoveel uit, maar ik ben wel voor
een aparte classificatie voor weggetjes die niet bedoelt zijn voor normaal
verkeer.

> Ah. Je hebt het over een soort kwaliteitskeurmerk ? Geinig idee. Twee
> dingen die in me opkomen:
> - als osm wat verder gevuld raakt op basis van veldkenmerken
> (bos,heide,natuur,...) de kwaliteit van paden/wegen raten
> - osm-ers wild laten taggen hoe ze een pad/weg beoordelen
> (prachtig/mooi/gaat wel/lelijk/afschuwelijk)
> Beide ben ik nog niks van tegen gekomen. Voor beide moet de kaart toch
> eerst wat gevuld zijn.

Laatste optie lijkt me in de praktijk beter werken, zeker i.c.m. met een soort
makkelijk toegankelijke stem-functie, maar dat is inderdaad typisch
iets "voor later".

--
Freek