[OSM-talk-nl] mapsource kaartensets bouwen voor NL stuk

Milo van der Linden mlinden at zeelandnet.nl
Tue Jul 17 21:53:07 UTC 2007

De routering hangt voor 90% af van de dataset, de inhoud van de data
bepaalt of het uberhaupt geschikt zal zijn voor routering en ik moet
zeggen dat het standaard OSM datamodel hiervoor niet optimaal is.

Ik ken een prima low-price routerings component die ik bij mijn vorige
baas commercieel gebruikte. Het heet rwnet en is van de deense firma
routeware (www.routeware.dk). Ik weet uit de praktijk dat die nog
sneller is dan het TomTom algorithme, zeker als het gaat om complexe
routeringen (optimale bezorgroutes, rijtijden polygonen enzo.) iets dat
TomTom helemaal niet ondersteunt en ook zeker niet zal vrijgeven.

Ik zou het écht te gek vinden als OSM Uffe Kousgaard, eigenaar van
Routeware, zo ver zou krijgen dat hij zijn component beschikbaar stelt
voor OSM, maar ik weet niet of hij dat zou willen. Wat wel perfect zou
zijn is dat je dan een routerings-library hebt die als basis kan dienen
voor routeringsproducten voor Windows Mobile, Symbian, Linux, Windows
etc. als het vrijgegeven wordt... Beetje zoals OGR/GDAL op dit moment dé
Open Source conversie bibliotheek is voor GIS data.

Ik denk inderdaad dat het (zoals Ben Companjen terecht zegt) goed zou
zijn om alle neuzen internationaal één kant op te zetten om écht iets
moois te doen op routeringsgebied.

Zullen we dit op de internationale dev-list voortzetten?

Oh en Mark, ik wil je niet afbranden hoor, ik vind het juist leuk dat je
interesse toont in routering, ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt!

Ik weet niet in hoeverre MapSource écht kan routeren, maar ik denk dat
het te primitief is en in principe alleen geschikt wanneer je voordat je
gaat rijden/lopen/varen precies weet hoe je route zal zijn.

Mark Huizer schreef:

> Ik neem aan dat je met 'routeren' bedoelt het zorgen dat de data van OSM goed genoeg is om mee te routeren? Hangt dat niet voor een deel af van de software? TomTom, Garmin, whatever?Ik zou zeggen dat een poging om het naar mapsource mapsets om te zetten daarbij wellicht nuttige informatie kan opleveren. Maar ik weet niet of dat een eerste doelstelling is
>

> Mark

Milo van der Linden
mlinden at zeelandnet.nl <mailto:mlinden at zeelandnet.nl>
milovanderlinden at gmail.com <mailto:milovanderlinden at gmail.com>
milo at 3dsite.nl <mailto:milo at 3dsite.nl>
http://www.3dsite.nl

De informatie in dit bericht reflecteerd mijn persoonlijke mening en
niet die van een bedrijf of instantie. Aan de informatie kunnen geen
rechten worden ontleend. Indien dit bericht onderdeel is van een forum,
mailing-list of community dan gelden automatisch de bijbehorende
voorwaarden.