[OSM-talk-nl] replacing "personal data" with "AND data"

Ante Wessels ante at ffii.org
Tue Jul 31 12:20:20 UTC 2007

On Tuesday 31 July 2007 13:19, Gert Gremmen wrote:
> Er zit nog een ander aspect aan
> het overnemen van "geverifieerde data"
> dwz door onszelf gegenereerde gegevens, met
> die van AND, waarvan de kwaliteit nog onbekend is.
> Met name het optreden van de zogenaamde Easter eggs,

Omdat we de gegevens mogen gebruiken, hoeven we niet bang te zijn voor easter
eggs.

> straatnaam- en
> spelfouten, al dan niet expres aangebracht,  en de correcte
> implementatie van
> eenrichtingsverkeer,

AND maakte eerder navigatiesoftware, ze weten dus ook goed wat een kaart nodig
heeft wat dat betreft. Ze hebben bijvoorbeeld ook turn restrictions, iets wat
OSM helemaal nog niet heeft. AND levert een consistente kaart, wel hier en
daar iets verouderd.

Nederland geheel vervangen levert een consistente kaart op die volledig is,
waar direct routeringssoftware op los te laten is.

> Ik ben van mening dat onze eigen data in principe de
> voorkeur geniet, en dat we deze alleen mogen vervangen indien het
> voordeel bewezen is.

Veel mensen die een blik op de gegevens geworpen hebben kiezen voor vervangen.
Juist omdat je in een gebied actief geweest bent kan je snel zien wat
verouderd is, kan je dat aanpassen.

> Ik geef sterk de voorkeur aan het toevoegen van
> vergeten data aan de onze, hoe berwerkelijk dat in
> een aantal gevallen ook moge zijn.

Alleen al de routeringstags toevoegen is bewerkelijk. Omdat iedereen ook weer
eigen interpretaties zou kunnen gaan hanteren heb je uiteindelijk geen
consistente kaart.

En je moet heel veel gebieden aan elkaar gaan knopen indien je de OSM kaart
gaat opvullen.

Als je er zeker van bent dat een gebied nu in OSM al beter is dan de AND data
kan je dat gebied als exception area opgeven. Dat stuk blijft dan behouden
als OSM data. Zo zal Assen niet vervangen worden bijvoorbeeld.

vriendelijke groet,
cordialmente,

Ante