[OSM-talk-nl] Eerste concept logo, graag feedback

Zoran Kovacevic zoran at kovacevic.nl
Thu Jun 14 08:42:56 BST 2007

Tof dat je vriendin ook meehelpt aan OSM!

Het lijkt mij op dit moment alleen niet handig om een nieuw _logo_ te
ontwerpen. Er is al een (internationaal) logo. Voorstellen voor een
nieuw OSM logo moeten m.i. via de talk lijst (en niet talk-nl).

Wat ik denk dat wij (OSM-nl) nodig hebben zijn, o.b.v. het bestaande
logo, uitingen in de vorm van:
- t-shirt
- poster
- flyer

Het handige van een bestaand logo gebruiken is dat er een stuk minder
discussie komt ;)

> Met de 3 letters OSM is een sterk merk te maken, de kreet OpenStreetMap
> zelf is hiervoor te lang (denk aan de naamsbekendheid van 3M, IBM) de
> manieren waarop OSM op dit moment als naam op internet voorkomt heeft
> zelden te maken met mapping, ik denk dus dat we probleemloos kunnen
> afkorten voor de merknaam (suggesties?)

Ik zou zelf de merknaam aanhouden. OSM gebruiken als je in een tekst
moet afkorten, maar de volle naam is veel eenduidiger (en je hebt in je
naam de pay-off zitten.

> Ideeen die in het logo verwerkt kunnen worden:
> - Een Open O, om aan te geven dat het Open betreft..
> - Een rondje in b.v. de O als een soort "you are here" placemark
> - Een "spoor" achter het "you are here" rondje aan om te symboliseren
> dat je een trace mapt.
> Zaken om over na te denken:
> - Kleur gebruik?
> - Ronde hoeken vs hoekig?
> - Kleur van de letters?
> - Kleur en lettertype van de "Openstreetmap" ondersteunings tekst?
> - Een symbool? (zoals in de voorbeelden de vlakjes die nu verschillende
> [...]

Wat mij betreft dus niet over deze dingen nadenken, maar over een
implementatie van het bestaande logo in NL uitingen.

Evt. nog wel toe te voegen is het vernederlandsen van het logo, b.v. het
bestaande OSM-logo met een tulp/molen erdoor (b.v. http://www.hosc.nl)

HTH