[OSM-talk-nl] Persbericht Assen

Henk Hoff osm at toffehoff.nl
Thu Jun 14 10:07:13 UTC 2007

Dames en heren van de mailinglist,

Onderstaand persbericht heb ik vandaag richting de regionale pers gestuurd
(regionaal vanuit het perspectief van Assen ;-) ). Ik wil ook nog enkele
landelijke media benaderen. Maar daarvoor wil ik er nog iets meer in hebben.
Iets over de mapping-parties in de grote steden enzo. Hebben jullie
eventueel nog ideeën?

Groet,
Henk Hoff

En dan nu het persbericht:

Assen als eerste Nederlandse gemeente op de kaart gezet!

Assen is als eerste gemeente in Nederland volledig in kaart gebracht in
OpenStreetMap. Met simpele GPS apparatuur hebben Richard van der Weerd en
Henk Hoff het afgelopen half jaar heel Assen doorkruist om alle straten in
kaart te brengen. Zelfs het TT-circuit is opgenomen.

OpenStreetMap is een project dat tot doel heeft het maken en verspreiden van
kostenloze geografische data (zoals wegenkaarten) aan iedereen die dat wil.
Het project is opgestart uit onvrede met de huidige mogelijkheden om aan
kaartmateriaal te komen. Bestaand kaartmateriaal is vaak niet te gebruiken
voor nieuwe toepassingen of, wanneer het wel bruikbaar is, hangen er zeer
hoge kosten aan. “Eigenlijk is OpenStreetMap de Wikipedia onder de
wegenkaarten”, aldus Henk Hoff.

Ruim een half jaar geleden is Richard van der Weerd begonnen met het
doelgericht verzamelen van loggegevens van zijn GPS. In zijn vrije tijd
werkt hij aan een eigen  navigatiesysteem. “Om het systeem te kunnen
gebruiken had ik kaartmateriaal nodig. Ik kon het alleen voor veel geld te
kopen. Dat had ik er niet voor over, dus ik besloot zelf maar de data te
gaan verzamelen” geeft Richard als zijn drijfveer aan. In de afgelopen vier
jaar heeft hij als bètatester van een commercieel navigatiesysteem heel veel
GPS-data verzameld.

Toen Henk Hoff het project enkele maanden geleden leerde kennen was hij
direct enthousiast. “Door het vrij beschikbaar stellen van goed
kaartmateriaal kunnen veel nieuwe ontwikkelingen gestimuleerd worden. Juist
een toeristische provincie als Drenthe kan daar flink van profiteren.”

Iedereen die in bezit is van een GPS-apparaat kan een bijdrage leveren aan
deze vrije wegenkaart. Dit kan door de logginggegevens ter beschikking te
stellen of door deze zelf te verwerken in de kaart. Meer informatie is te
vinden op www.openstreetmap.nl

Einde persbericht.

Voor meer informatie: Henk Hoff [telefoonummer], Richard van der Weerd
[telefoonnummer]