[OSM-talk-nl] Luchtfoto's via LNV

Danny Maas dmace99 at gmail.com
Sat Jun 16 20:17:27 BST 2007

On 6/16/07, Milo van der Linden <mlinden at zeelandnet.nl> wrote:

>  Henk, perfecto! Ik zal meeduimen.
>
> Ik heb nog een vraag op dit gebied. Ik heb twee vrienden in de Ultralight
> en zweefvlieg met hulpmotor hoek. Die moeten jaarlijks een hoop vlieguren
> maken. Ze hebben al aangegeven geen bezwaar te hebben om evt. een camera te
> voeren. Is er iemand die iets weet over speciale camera's voor ultralight
> en/of zweef vliegtuigen? Moeten we dit evt. combineren met gps-units op het
> vliegtuig? Ik heb wel ooit iets gelezen over een project om een soort frame
> om een camera te bouwen om de camera loodrecht te houden en op afstand af te
> [...]

In principe is iedere camera geschikt. Afwijkende beelden van camera's
hebben bijna allemaal wel een correctiefilter in programma's als photoshop.
GPS-data bij de foto vergemakkelijkt wel het uitlijnen van de foto zelf.
Het handigste is een camera met de mogelijkheid van een ontspannerkabel.
Hierdoor kom je al gauw in de spiegelreflexkant uit, al hebben de meeste
andere digitale camera's er een andere ingang voor die hetzelfde doet.
Bijna alle camera's hebben een statiefmoer in de onderkant. Iets simpels om
de camera aan de ultralight te hangen is dus al voldoende.

Groeten,

             Danny