[OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

Eugene van der Pijll eugene at vanderpijll.nl
Sat Jun 30 20:43:31 BST 2007

Freek schreef:

> Ik kan het niet laten om te reageren, de verkeersuitvinding van de eeuw: een
> rotonde voor voetgangers, zie je het voor je :-)

Mijn file is gebaseerd op een grotere die ik ergens gevonden heb (maar
nu niet meer terug kan vinden), en daar stonden ook nog footway en track
in. Die heb ik eruit gesloopt.

"Pedestrian" betekent voetgangersgebied; het is niet onmogelijk dat er
bijv winkelcentra zijn met rotondes, die later pas gevoetgangersgebiedt
zijn. (Maar je hebt wel gelijk dat die rotondes nu wsch niet meer
eenrichting zijn.)

> Je zou als je alleen naar deze annotation presets kijkt trouwens snel kunnen
> denken dat "unclassified" wegen gewoon "nog niet geclassificeerd" zijn,
> terwijl het gaat om kleinere, maar niet-residential wegen. Ik denk
> bijvoorbeeld dat "residential" een betere default zou zijn voor wegen.

Nee. Residential is een fundamenteel onjuiste waarde voor de tag
highway, omdat deze orthogonaal is met de rest van de tags. Ik ontraad
het gebruik van deze tag, en gebruik zelf altijd "unclassified",
eventueel met abutters="residential".

> Misschien kunnen we je, op zich heel handige, presetfile ergens op de wiki
> kwijt in het Nederlandse deel? Lijkt me ook handig als snelle start voor
> beginners.

Hij kan denk ik niet zomaar op de wiki. Hij bestaat helemaal uit XML
tags, en die worden volgens mij op de wiki niet vertoond. Dus dan moet
je 'm helemaal gaan encoden... Maar voel je vrij.

Eugene