[OSM-talk-nl] teveel detail?

Freek freek_osm at vanwal.nl
Sun May 20 17:06:30 BST 2007

On Sunday 20 May 2007, Klaas van Gend wrote:
> Hoi allemaal,

Welkom!

> Alleen denk ik dat ik wat ben doorgeschoten - kijk met JOSM naar het
> Floraplein (grote rotonde in de buurt van coordinaat 51.4161132 5.4967398).
> Ik heb om de rijstroken voor auto's de rotonde voor fietsen getekend.

Het valt wel mee, ik (en anderen) geven fietspaden ook vaak apart aan, zeker
omdat het Floraplein een grote rotonde is, van een wegtype waarop fietsers
normaal gesproken niet gewenst zijn, is het handig om het fietspad los in
kaart te brengen.

Ik mis trouwens nog wel ways voor je fietpad-data, je kan deze taggen met
highway=cycleway. Daarnaast heb je wel relatief veel segmentjes gebruikt voor
dat fietspad, met de helft had je denk ik ook wel toegekunt.

> Blijft het gevoel dat dit teveel detail is. Klopt dat?
> Of willen we (op termijn?) ook alle fietspaden hebben?

Ik denk van wel, behalve als het fietsstroken zijn, maar het verschilt volgens
mij een beetje per persoon wanneer men fietspaden los neemt (wat doen anderen
hier in Nederland?). Fietsstroken kan je overigens ook taggen met
cycleway=lane, zie ook
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Map_Features#Cycleway .

> Ik wil deze zomer sowieso graag de verharde fietspaden ten zuiden van
> Eindhoven in kaart gaan brengen.

Ik ben zelf actief in voornamelijk Nuenen en oost Eindhoven, en hoop in de
zomer ook weer redelijk wat te kunnen doen. Misschien komt er ook nog een
mapping party aan in Eindhoven, maar daar is nog geen datum voor geprikt.

> Als je naar de rest van m'n tekenwerk kijkt - lijkt het ergens naar?

Begint zeker ergens op te lijken :-)
Nog wel een opmerking: de consensus is dat ways het beste alleen een lineaire,
opvolgende rij segmenten met dezelfde richting kunnen zijn, dit is voor de
renderers wat makkelijker. Bij een aantal straten ten noordwesten van het
Floraplein is dit niet het geval (je kan de wegen gerust opsplitsen als ze
anders niet lineair zijn).
Voor de rest heb je in de naam van de rotonde nu "TO DO" staan. Voor dat soort
opmerkingen wordt meestal de "note" tag gebruikt (daarin kan je dan ook
aangeven wat er nog verbeterd moet worden).
Verder: ga zo door!

--
Freek