[OSM-talk-nl] Brievenbussen

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Thu May 24 09:40:59 BST 2007

Op 24-05-07 heeft Danny Maas <dmace99 at gmail.com> het volgende geschreven:

> Niet precies, want Poiedit maakt naast zijn eigen bestand/database ook
> gebruik van andere databases om mee te kunnen synchroniseren.
> De brievenbus-data komt van POIHandler, en die hebben we redelijk
> duidelijke "terms & Conditions" m.b.t. tot het gebruik.
> Deze kun je via hier vinden: http://www.poihandler.com/contact.aspx
> Daar vind je een standaard copyrights en disclaimer-verhaal, al staat er
> nergens in de GPX-file dat deze bezit is van POIhandler.
> Kennelijk zijn zij dus niet de eigenaar van de data.
>
> Bij POIEdit zelf (www.poiedit.com) kan ik niets terugvinden over rechten
> [...]

Ik zie in de Terms & Conditions (1) de volgende passage:

C)User will not make public or available to third parties, either directly
or indirectly, in any form whatsoever, any information that can be regarded
as confidential. The intellectual property as well as the commercial rights
of 'supplied' data will be with POIHandler B.V. at all times.

In hoeverre dit op de brievenbusdata betrekking heeft weet ik niet, maar er
is in elk geval geen expliciete melding dat de POI's tot het publieke domein
mogen worden gerekend. Ik neem aan (ik ben hier nog nieuw) dat dat een
belangrijke voorwaarde is voor gebruik ten behoeve van het samenstellen van
de OSM.

Er is natuurlijk een verschil in 'gebruiken voor...' en 'gebruiken in...' -
ik neem aan dat die grens scherp getrokken is?

(1) http://www.poihandler.com/terms.asp

--
martijn van exel -+- mvexel at gmail.com -+- http://www.handsomedevil.nl/