[OSM-talk-nl] OSM product: straatnamenregister

mvexel mvexel at gmail.com
Fri Oct 12 17:21:42 BST 2007

In dat bestand wordt alleen een gebruiksinstructie gegeven voor een
postcodetabel die al van coordinaten is voorzien. Als ik de definitie
goed bekijk is het die van Bridgis. Hier heb je dus niets aan als je
alleen een lijst met postcodes hebt. Ik herhaal: er is geen andere
manier om het coördinaat of het vlak van een 6PPC te bepalen dan op
basis van de individuele adressen. M.a.w.: zonder landsdekkend
adressenbestand met coördinaten en postcodes kun je nooit een
betrouwbaar postcodebestand maken. Koppelen op straat lijkt
aantrekkelijk, maar levert gegarandeerd veel valkuilen op. Een straat
kan in meerdere gemeentes liggen, die moet je dan opknippen voor de
koppeling. Een straat omvat vaak vele postcodes, hoe koppel je dat
geografisch? En erger: een postcode kan in meerdere straten
voorkomen, hoe leg je dan een unieke koppeling?

Ik denk dat het best denkbare resultaat zonder beschikking over een
adressenbestand is om 4PPC te koppelen aan gemeente en dat eventueel
handmatig te preciseren op basis van ervaringsgegevens. Of je dat
moet willen is vraag twee - wat is de waarde van zo'n bestand?

En nee: de poostcode is op geen enkele algoritmische manier te
herleiden uit een straat / woonplaats / gemeente.

Postcodebestanden zijn goede business en (dus) om een goede reden:
het kost moeite en geld om er één te maken en te onderhouden. Om die
reden zullen ze ook niet gauw worden vrijgegeven, dunkt mij.

Martijn

Op 12-okt-2007, om 18:01 heeft joris meijerink het volgende geschreven: