[OSM-talk-nl] fietspad in Amsterdam

Lambertus osm at na1400.info
Fri Oct 26 20:00:07 UTC 2007

----- Original Message -----
From: "Ante Wessels" <ante at ffii.org>
To: "OpenStreetMap NL discussion list" <talk-nl at openstreetmap.org>
Sent: Friday, October 26, 2007 21:10
Subject: Re: [OSM-talk-nl] fietspad in Amsterdam

> Als er reden voor is, is er niets op tegen het fietspad een eigen way te
> geven. Buiten de bebouwde kom zal dat vaak het geval zijn. Van mij mogen
> zelfs autowegen met een spoorbaan er naast 2 ways krijgen!

Dank u. Ik wil graag voorop stellen dat iedereen mag mappen zoals hij/zij
dat wil. Er zijn niet voor niets geen regels voor het mappen (alleen maar
algemeen geaccepteerde methoden en nog meer individuele methoden). Maar ik
wil wel graag voorkomen dat het straks de norm is dat fietspaden (of wat
anders) niet een eigen way krijgen (dus dat de boel niet omgedraaid wordt).

> Maar in een stad ligt het allemaal vlak op elkaar. Om de 10 meter kan het
> al
> anders zijn of er auto's parkeren tussen weg en fietspad of niet, of er
> bomen
> staan. Je zal hoe dan ook tot een abstractie komen. En met je gps zal je
> in
> een stad niet precies meten. En negen nodes nodig waar twee wegen met
> fietspaden kruisen is veel. Het is meer dan een renderingsprobleem.

Ja een stad is druk en de node dichtheid is al hoog, maar laten we
alstublieft niet gaan oordelen of een kruispunt te veel nodes bevat. Als een
kruispunt 4 dan wel 16 nodes nodig heeft maakt niet uit. Openstreetmap is
bedoeld om veel data te bevatten en is niet bedoeld om alleen maar de wegen
nauwkeurig te mappen. Als straks ook huisnummers en gebouwen gemapt gaan
worden wordt de node dichtheid zo groot dat de paar nodes die nodig zijn om
fietspaden nauwkeurig in te tekenen hierbij in het niet vallen. Bovendien,
dat je GPS niet nauwkeurig is wil niet zeggen dat een fietspad niet goed
gemapt kan worden, toch?

> Ik meen dat een van de redenen dat linux een succes is, is dat Torvalds
> niet
> naar perfectie streeft, als het werkt is het goed.

Even doordenkend: De AND data werkt, dus we kunnen stoppen ofzo? Dat Linux
werkt en dat mag misschien komen doordat Linus niet naar perfectie streeft,
maar ik denk dat veel mensen zullen zeggen dat Linux stabieler en sneller en
daardoor perfecter is dan Windows. Perfectie mag zeker wel nagestreeft
worden, daarin kan OSM juist TomTom e.d. overtroeven. Perfectie lijkt mij
namelijk het hoogste doel van een project als het onze. Laat het
bochtenafsnijden maar over aan de commercielen.

> Dit project kan ongekend populair gaan worden, maar als we naar perfectie
> streven, neemt de complexiteit sterk toe (de 80 - 20 regel), en is er
> goede
> kans dat het aantal editors daardoor beperkt blijft. Hier en daar zal dan
> de
> zaak prachtig uitgeplitst zijn, een waar kunstwerkje, op andere plekken is
> er
> geen enkele nadere info beschikbaar.
Persoonlijk heb ik liever minder vrijwilligers die betere data invoeren dan
een heleboel 'amateur' vrijwilligers die er een middelmatige dataset van
maken. Met amateur bedoel ik dus niet op professioneel of
niet-professioneel, maar op het type mapper (slordig dan wel niet-committed
ofzo nofi) als je begrijpt wat ik bedoel.

Op de talk mailinglist is net een draadje voorbij gekomen waarin gesproken
wordt over de verdeling van de mappers, je hebt het vast wel gelezen. Er is
inderdaad een 80-20 verdeling waarbij 80% overwegend een enkele wijziging
doet en 20% 'hardcore' mappers. Ik denk dat we meer hebben aan de hardcore
mappers dan de overige 80% en die hardcore mappers zijn prima in staat om
een nette '9-node' kruising te maken en zullen daar, denk ik dus, niet voor
terugdeinzen.

> Een basale oplossing voorhanden hebben zodat een fietspad dat netjes naast
> de
> weg ligt met een tag toe te voegen is houdt de drempel laag. En dat zou
> wel
> eens van doorslaggevend belang kunnen zijn voor succes van dit project. En
> als mensen de zaak wel uit willen splitsen, ik hou niemand tegen.

Ik hou niemand tegen een tag te verzinnen die wegen met fietspaden
uitbreidt. Of ik het zou adviseren is een tweede.

Maargoed, alle argumenten zijn zo langzamerhand wel genoemd nu. Iedereen mag
zijn eigen conclusies gaan trekken.