[OSM-talk-nl] RD_TYPE en RD_LEVEL conversie

Freek freek_osm at vanwal.nl
Sat Sep 1 12:03:48 UTC 2007

On Saturday 01 September 2007, Henk Hoff wrote:
> Wanneer ik bijvoorbeeld rondom Assen kijk, zie ik ineens behoorlijk meer
> autowegen. Voorbeeld:
> - de N33 (van Assen naar Veendam) is een autoweg. Daar staat ook zo'n
> vierkant blauw bord met een auto erop bij de weg en je mag er 100 km/u
> rijden. Dit wordt in de geconverteerde AND-data ook als primary
> weergegeven. OK.

Ik ben eigenlijk (nog steeds) van mening dat autowegen als highway=trunk
getagd zouden mogen worden, dit lijkt ook internationaal de standaard te
zijn, bijv. de Franse "Voie express" en Duitse "Autostrasse":
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Highway_tag_usage#International_equivalence

Misschien is het sowieso wel een goed idee om die tabel een keertje aan te
vullen met de nederlandse keuzen als we het daarover eens zijn, maar we
hebben natuurlijk al
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Nl:The_Netherlands_roads_tagging
(waar trunk verder niet genoemd wordt).

> - de N371 (van Assen naar Havelte) is een doorgaande weg. Buiten de
> bebouwde kom mag je er 80 en binnen de bebouwde kom 50. Deze wordt in de
> geconverteerde AND-data ook als primary aangegeven, terwijl ik toch
> eigenlijk vind dat het maximaal een secondary kan zijn.

Voor de rest kunnen de belangrijkste provinciale wegen (N nummer <= 400)
primary worden (80--50 km/u wegen) en de rest (N nummer > 400) secondary.

Dit lijkt mij de enige manier om de verschillende wegclassificaties in
Nederland nauwkeurig over te nemen. Aan de andere kant is het verschil tussen
primary en secondary in dit voorstel niet zo groot wat betreft fisieke
wegeigenschappen verwacht ik. Misschien dat we ipv de nummering ook naar
RD_LEVEL zouden kunnen kijken voor dat onderscheid?

Wat we ook doen met primary/secondary, het lijkt me nuttig om autowegen trunk
te maken. Ookal zit dat niet in de AND data, zoveel zijn het er volgens mij
niet in Nederland dus dat valt wel handmatig te doen. Wat vinden jullie
daarvan?

> Dus mijn voorstel:
> highway tag >> RD_TYPE
> highway_routeas tag >> RD_LEVEL (die tag heb ik nu zelf even bedacht)

Ik ben het er zeker mee eens dat het nuttig is om beide velden te vertalen (en
waar nodig een nieuwe tag te bedenken).

--
Freek