[OSM-talk-nl] Kleine jongens worden groot

Milo van der Linden mlinden at zeelandnet.nl
Sat Sep 22 09:52:36 UTC 2007

Hallo Henk!

(Als ik het me goed herinner heb ik je op de HOSC gesproken)

Positiviteit is een absolute must! Ook ik herken de groeistuipen en
ervaar dit als iets moois, de overgang van hobby project naar bruikbaar
product is tomeloos interessant en fascineert me. Ik zal tussen jou
opmerkingen proberen wat zinnigs te zeggen:

Henk van Cann (2value) schreef:
> [...]
> bruikbaarheid van data onder andere van AND.
>
> Je hebt vele soorten fouten, inconsistenties (intern en met externe
> gegevens) en onduidelijkheden in een geodatabase zo groot als
> Openstreetmap nu geworden is. En daar heb ik in verleden redelijk veel
> mee te maken gehad.
> Kleine jongens worden groot en dat gaat met groeipijnen. Daarom even
> een positieve beschouwing van mijn kant die grommers en morrelaars kan
> helpen de kin omhoog te zetten:
>
> 1) Kwaliteit van geodata is altijd relatief begrip ten opzichte van
Absoluut! Je moet inderaad afwegen of de inspanning om de laatste 10%
sluitend te krijgen opweegt tegen de meerwaarde. Zelf geloof ik meer in
de "on demand" aanpak. Het mooie van OpenStreetMap is juist dat wanneer
je fouten tegenkomt je deze direct kunt aanpassen. En hoe meer zielen
zich bemoeien met fouten, hoe groter de kans is dat de fout praktisch en
bruikbaar wordt aangepakt. Nog steeds vind ik dat het aantal deelnemers
essentieel is voor het succes van OpenStreetMap. Daarnaast zal de vierde
dimensie (tijd) ons helpen om de zaken steeds beter te maken.

> 2) Een weg kun je op 100 manieren modelleren, een spoorwegcircuit ook.
> Het is belangrijk dat we in de Openstreetmap bijhouden wat de bron van
> elk lijnstukje in de database is. Daar is al een veld met codes voor?
Er lopen op dit moment een aantal zaken; zoals je misschien weet hebben
we in OSM te maken met ways->segments->nodes. Als je goed kijkt naar het
model zou je feitelijk kunnen zeggen dat de elementen van het type
segment geen meerwaarde bieden (Als iemand dit anders ziet hoor ik het
graag) je kunt namelijk een way ook samenstellen uit nodes. Er zijn dus
ook 3 elementen waarop de bron kan worden bijgehouden. Maar alleen de
bron is eigenlijk niet goed genoeg. Je zou namelijk ook kunnen proberen
de volledige mutatie historie bij te houden (dit is gangbaar bij
wiki's). Op die manier zou je kunnen zien wat en wie er allemaal met
elementen aan de gang is en op basis hiervan bepalen wat de waarde is
van een element. Een van de mooiste wiskundige kunstvormen van geodesie
is de waarnemingsrekening. Dit houdt in dat je op basis van een veelheid
aan waarnemingen de waarde van een element "schat". Daarom heeft het
mijn voorkeur niet alleen de bron op te slaan, maar ook de historie
(eigenlijk de waarnemingen)

> 3) Een digitaal gemodelleerde ruimte (wegen, kustlijn, rivieren,
> sporen, etc etc) kun je op duizenden manieren thematisch weergeven.
> Zijn er al ideeen over gemeenschappelijke legendas die een mooi beeld
> geven van hetgeen Openstreetmap nu heeft?
Dit vind ik op dit moment eigenlijk het minst relevant. De grote kracht
van OSM zit hem in de database. Ik begrijp dat de kaart die wordt
getoond op www.openstreetmap.org erg verduidelijkt wat er gaande is,
maar in essentie bezit de database de kracht om afhankelijk van de
toepassing de juist thematische weergaves te maken. Hier geldt; niets is
onmogelijk. Het is eerder een kwestie van zoeken welke toepassingen op
dit moment het meest levensvatbaar zijn en hier dan specifieke kaarten
voor genereren. Zo kan ik me voorstellen dat er b.v. een wereldwijde
fietskaart wordt gerenderd. Hierin zijn dan de snelwegen onopvallend,
parkeerplaatsen onopvallend en de belangrijkste fietsroutes juist
dik-gekleurd. Feitelijk zou dit inhouden dat je naast de huidige
renderer een specifieke renderer voor fietsers ontwikkelt. Mooi toch!?

> 4) Fouten haal je eruit, inconsistenties blijf je houden. Simpele
> oplossing: voor elk doel maak je je eigen setje kaarten (plus legenda
> igv 2D presentatie) waarmee je kunt leven.
Precies, hier sluit ik me helemaal bij aan. Nogmaals, de kaarten zijn
afgeleide producten, de basis, de database is de diamant van het project.

> [...]
> mogen filteren uit een fantastisch mooie geodatabase met allemaal
> foutloze en intern superconsistentie kaartlagen mogen halen.
> Onmogelijke opgave. De bebouwde kom is geen absoluut begrip. Dus ook
> de ligging van een lijn in Openstreetmap is soms afhankelijk van het
> doel dat men met de opname heeft gehad. Ook hier geldt: als je maar
> blijft weten wat de bron was en met welk doel het lijnstukje is
> verzameld. Dat had een impopulaire naam "metadata" bij ons destijds;
> en de bijhouding is weinig sexy en levert weinig waardering voor het
> monnikenwerk dat het is. Dus wie eerst :-).
Kartografie is een vak, ik ben er vier jaar voor naar de HTS geweest en
kan nog steeds geen sluitende antwoorden geven op vragen als begrens de
bebouwde kom. Wel weet ik dat je destijds misschien beter met
sattelietbeelden had kunnen werken dan met vector data ;-)

> Zijn er mensen die vanuit hun ervaring elders weten hoe we dit in 1
> keer goed kunnen opzetten voor Openstreetmap en dan de kennis kunnen
> inbrengen van talloze organisaties die zijn voor gegaan?
- Rollen en verantwoordelijkheden bepalen binnen de OSM organisatie
(ESSENTIEEL!!!)
- Definieren wat OpenStreetMap is, duidelijk het onderscheid tussen de
basis en afgeleide producten definieren.
- Het datamodel zo abstract en volledig mogelijk houden inclusief
wiki-functionaliteit (mutatie registratie, historie bijhouden etc.)
- Toepassingsgebieden voor OpenStreetMap data definieren
- Per toepassingsgebied de afgeleide producten bepalen (kaarten die
worden gerenderd óf datasets óf ...)
- Wanneer blijkt dat het toepassingsgebied aanpassingen behoeft in de
OSM basis; een model-aanpassingstraject opstarten.

> Groeten,
>

> Henk

Milo van der Linden
skype: milovanderlinden <skype:milovanderlinden?add>
mlinden at zeelandnet.nl <mailto:mlinden at zeelandnet.nl>
milovanderlinden at gmail.com <mailto:milovanderlinden at gmail.com>
milo at 3dsite.nl <mailto:milo at 3dsite.nl>
http://www.3dsite.nl

De informatie in dit bericht reflecteert mijn persoonlijke mening en
niet die van een bedrijf of instantie. Aan de informatie kunnen geen
rechten worden ontleend. Indien dit bericht onderdeel is van een forum,
mailing-list of community dan gelden automatisch de bij het betreffende
medium behorende voorwaarden. The information in this message reflects
my personal opinion and not that of a company or public body. All rights
reserved.If this message is contained in a mailing-list or community,
the rights on the medium are automatically adapted.