[OSM-talk-nl] Wandelroutenetwerk (en overlays)

Freek freek_osm at vanwal.nl
Sun Apr 13 10:38:21 BST 2008

On Sunday 13 April 2008, Itserik wrote:
> Hier in Twente hebben we ook een wandelroutenetwerk
> In onderstaande pdf [1] staat een schematische kaart van hoe groot dat
> is (of gaat worden) zo'n beetje in de zelfde orde als het
> fietsroutenetwerk van Twente.

Aah, prettig, in plaats van dat ze het net als met het fietsroutenetwerk in
het hele land hetzelfde houden (en zelfs in België groene nummers gebruiken),
kiest elke regio z'n eigen systeem...

> Voor dit netwerk maakt de provincie afspraken met boeren om hun (prive)
> paden te mogen gebruiken. De boer krijgt een financiele vergoeding voor
> het beschikbaar stellen van het pad, maar kan ook besluiten om te stoppen.

Ok. Ik weet niet hoe dat hier in Brabant zit, volgens mij worden er
voornamelijk publieke paden gebruikt.

> De paden die hiervoor in OSM zouden moeten worden gemaakt krijgen dus
> een (tijdelijk) niet officieel karakter.

Dat kan je goed met access restrictions aangeven. Bijvoorbeeld access=no,
foot=permissive.

> In Twente is de bewijzering van het netwerk met de bewijzering van de
> LAW routes samengevoegd, echter de LAW stichting heeft duidelijk
> aangeven de wandelroutes niet op OSM gepubliceerd te willen hebben [2].

Dat wil niet zeggen dat we die routes niet zelf mogen gaan lopen en
publiceren! Ze willen alleen niet dat we hun kaarten kopiëren. So be it,
duurt het alleen iets langer, maar we zullen ze krijgen ;-)

--
Freek