[OSM-talk-nl] Huisnummers (was: Amsterdam, huizenblokken intekenen)

Floris Looijesteijn osm at floris.nu
Thu Apr 17 21:02:13 BST 2008

From: "Ante" <ante at ffii.org>

> Maar de menselijke gebruiker krijgt links rechts niet anders te zien dan
> noord
> zuid, toch? Meest gebruikt zal zijn, iemand wil naar straat X, nummer Y,
> de
> kaart toont waar dat zou zijn, met een pijltje, en de weg er naar toe. Dan
> kan het maar beter optimaal voor de computer zijn. De gebruiker krijgt
> alleen
> het eindresultaat.

Dat klopt maar het is heel belangrijk dat het ook makkelijk in te voeren is.
Bij left/right moeten de editors ook aangepast worden alleen al voor het
geval
iemand een way reversed.

> Als een weg krom loopt, zoals een "C", kunnen punten aan dezelfde kant van
> de
> weg noordelijk, westelijk en zuidelijk liggen. Of hetzelfde punt aan de
> andere kant kan als zuidelijk, oostelijk en noordelijk worden beschreven.

Hier heb je een punt. In dit complexe geval zouden we er voor kunnen kiezen
om de begin en eind node van de weg te taggen. Stel dat de hierboven
geschetste
'Zeeweg' aan de buitenkant van onder naar boven de huisnummers 2-20 heeft
en aan de binnenkant van 1-19:

De onderste 'node' of punt van de C geven we dan:
housenr_south=2
housenr_north=1

en de bovenste node:
housenr_north=20
housenr_south=19

Misschien iets duidelijker in een plaatje:
http://www.floris.nu/osm/housenumbers.png

Misschien is het zowiezo al voldoende om alleen nodes te taggen, ook bij
eenvoudige, rechte wegen. Software kan zelf wel interpoleren waar de
andere huisnummers zijn. Mocht je gedetailleerder willen dan geef je
gewoon van nog een paar nodes de huisnummers op. Eventueel kunnen we
aan de way nog meegeven of het een alternatief nummerschema heeft. Maar
in Nederland is het volgens mij bijna altijd even aan de ene kant en oneven
aan de andere.

Waar windrichtingen beter in zijn is het zeldzame geval dat aan de ene kant
van de straat de huisnummers oplopen en aan de andere kant aflopen.
Dit wordt beschreven op de engelse wiki maar ik heb het zelf nog nooit
gezien:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Proposed_features/House_numbers

Goed dat we deze discussie weer eens aanzwengelen!

Floris