[OSM-talk-nl] Huisnummer hacking party ?!?!

Sebastiaan Lampo sebastiaan.lampo at gmail.com
Sat Apr 19 05:45:18 BST 2008

Hallo,

Mijn bijdragen tot deze mailing list zijn tot nu toe zeer beperkt
geweest, maar ik wil toch graag even reageren op deze ontwikkeling.

Ik zie een grote parallel tussen de tagging van huisnummers en het
taggen van een fietspad. In Nederland is (als eerste?) ontdekt dat het
vaak noodzakelijk is om fietspaden apart te tekenen. Dit lijkt mij een
gevolg dat, behalve in het geval dat het echt om een cycleway=lane
ging, dit eigenlijk een aparte weg is.

Als we nu even de relatie tussen een huisnummer en een weg beschouwen,
dan zien we dat een huisnummer eigenlijk nooit echt bij de 'weg' hoort
maar altijd bij een huis. Dit betekent dat het uiteindelijke doel moet
zijn om het huisnummer te geven aan een gebouw en dit gebouw via een
relatie aan de weg te taggen. Een mooie testcase is Almere, waar al de
gebouwen zo prachtig op de kaart staan.

Ik ben me ervan bewust dat het eerste schema ook noodzakelijk is om
'quick and dirty' tagging toe te laten, maar ik zou ook voorzien dat
het huisnummer uiteindelijk echt aan een huis kan gekoppeld worden.
Daarenboven dat dit eigenlijk het doel moet zijn en als 'best
practice' mag worden aangemerkt.

Voor de tussentijd ben ik ook een voorstander van de left-right
oplossing, want NOZW is totaal onbruikbaar bij bochtige straten. Het
automatisch omdraaien van de tag lijkt mij een kleine aanpassing voor
JOSM en Potlatch.

Vriendelijke groeten,

Sebastiaan