[OSM-talk-nl] Huisnummer hacking party ?!?!

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Sat Apr 19 08:40:55 UTC 2008

Sebastiaan,
De volgende observaties over het hangen van huisnummers aan gebouwen
versus straten:
* Als je OSM-data zou willen gebruiken voor navigatiedoeleinden moeten
de huisnummers aan straatsegmenten hangen, anders zou je elk gebouw
nog eens met een soort 'virtual way' aan een weg moeten verbinden en
dat is niet te doen. Het is ook niet te automatiseren, omdat er veel
uitzonderingen zijn (denk aan maar eens aan gebouwen die niet direct
aan de weg liggen waarvan ze het adres hebben, of aan
* Adressen zijn eerder aan een weg 'gekoppeld' dan aan een gebouw. Als
een weg hernoemd wordt, dan verandert het adres ('van het gebouw')
mee. Ik kan me geen situatie voorstellen waarin de relatie andersom
werkt, dus dat veranderingen in gebouwen invloed zouden hebben op de
huisnummerreeksen van een straatsegment.
* Een gebouw kan adressen omvatten in meedere straten. Hier in de stad
(Amsterdam) is dat eigenlijk altijd zo. Het bouwblok waar ik in woon
heeft adressen aan vier straten. Het koppelen van adressen aan zo'n
bouwblok levert een woud aan tags op dat onoverzichtelijk is, en
bovendien eindig je met veel minder nauwkeurigheid dan met de
'straatsegment'-oplossing die nu is voorgesteld.
* De AND-data bevat geen informatie over individuele huisnummers
(adressen), dus voor de bulk-import is het zeker niet mogelijk om
adressen aan gebouwen te koppelen - nog los van het feit dat die
gebouwen meestal nog ontbreken in de data.
* Dit laat onverlet dat je ervoor kunt kiezen om individuele gebouwen
van adressen te voorzien. Dit kan zeker nuttig zijn waar de adressen
zeer ongelijk over een straatsegment zijn verdeeld, of waar de
gebouwen ver uit elkaar liggen. Het is OSM, er zijn geen regels,
alleen conventies. Niets is verboden of verkeerd als het om tagging
gaat.
--
martijn van exel -+- mvexel at gmail.com -+- http://www.schaaltreinen.nl/

Op 19 apr 2008, om 06:45 heeft Sebastiaan Lampo het volgende geschreven: