[OSM-talk-nl] OpenMoko telefoon (FIC 1973/Freerunner) met groepskorting

Jeroen Dekkers jeroen at vrijschrift.org
Sun Apr 27 11:31:13 UTC 2008

At Sun, 27 Apr 2008 11:36:12 +0200,
Freek wrote:

> Da's al snel

> Ok, dat is het belangrijkste, software kan altijd nog komen.

Ik weet niet hoe het precies met de freerunner zit, maar ik heb een
GTA 01. Het is een leuk ding, maar je kan er helemaal niks mee. Ja, je
kan inmiddels een telefoongesprek voeren, maar als je batterij maar 5
uur mee gaat omdat de software niet de power management functies van
de hardware ondersteunt heb je er weinig aan. Voor de rest is het
allemaal vrij buggy en heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om dat
ding ook ergens nuttig voor te gebruiken.

Daarnaast zie ik de ene na de andere developer bij OpenMoko weg
gaan. Een deel van de mensen die er in het begin zaten zijn inmiddels
al weg, waaronder Harald Welte. Dit voornamelijk omdat ze het oneens
met de lijn die gevolgd wordt en het blijkbaar onmogelijk is om
fatsoenlijk productief te werken binnen die organisatie.

Ik zie met de freerunner nog niet heel veel verandering komen. Dat is
erg jammer, want ik zou zelf ook graag hardware hebben die volledig
open is zoals OpenMoko dat probeert te maken. Ik heb echter onlangs
een Nokia N810 aangeschaft, dat ding draait ook Linux en is bijna net
zo open als de OpenMoko, je kan er ook gewoon je eigen software op
draaien etc. Het verschil is echter dat die N810 wel werkt. Dus als je
een apparaat wilt hebben waar je OSM applicaties op kan gebruiken en
niet 350 euro wilt besteden aan iets waar je vrij weinig mee kan doen
in de praktijk, zou ik toch nog een keer nadenken of je die freerunner
wel wilt aanschaffen.

Groeten,

Jeroen Dekkers