[OSM-talk-nl] Openstreetmap op Nokia E90

Martijn Pannevis openstreetmap at panman.nl
Mon Apr 28 09:50:15 BST 2008

Gert Gremmen wrote:
> De vraag was hoe ik tile.openstreetmap.nl te zien krijg, niet
> een afgeleide. Ik gebruik whereami, maar die
> bewerkt eerst zelf de data, of duurt zo lang dat
> er time out optreedt. > 500 sec.
>
> Ik wil gewoon de internet browser van de Nokia gebruiken, en dat
> geldt natuurlijk voor alle mobile gebruikers, die geen
> zin hebben om buggy applicaties met wekelijkse upgrades
> te installeren. Nog afgezien van de certificering die sommige
> applicaties nodig hebben.
>
> Ik wil voorstellen een nieuw project:
>
> Hoe kunnen we de webserver  (NL eerst)  compatible maken, zodat
> [...]
Ik zit nogal in deze wereld, en dat is niet heel triviaal.
Als je wilt dat het in een mobiele browser werkt, moet je een soort
openlayers hebben, maar dan zonder javascript (omdat mobiele browsers
dat niet ondersteunen).
Dat betekent bij veel acties een nieuwe call naar de server. Hoewel dat
zeker te doen is (het staat op mijn todo lijst), is dat niet triviaal.
Bovendien krijg je niet een heel handige user interface; je krijgt ws
een kaartje met links eromheen om te scrollen, maar kan niet de
scrollknoppen van je telefoon gebruiken.
Als je dingen wilt doen met caching kan het niet in een browser, en zit
je aan een app vast, zoals wij die maken.
Maar, ik wens je veel success met het opzetten ervan :)
Groeten,
Martijn Pannevis.