[OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

Jeroen Asselman jeroen at asselman.com
Fri Dec 12 15:00:15 UTC 2008

Op vrijdag 12-12-2008 om 14:32 uur [tijdzone +0100], schreef Maarten
Deen:

> wil, dan hoef je helemaal niet van rijbaan te veranderen. Als je de A58 op wil,
> dan moet je van rijbaan veranderen. Dat die linkse baan geen uitvoegstrook is
> komt alleen maar omdat we in Nederland geen uitvoegstroken naar links willen
> hebben, maar logisch gezien gaat de A2 gewoon rechtdoor en moet je voor de A58
> van rijbaan veranderen.

Nou meen ik toch redelijk zeker te weten dat ik wel degelijk is een keer
op een snelweg een uitvoegstrook aan de linkerkant heb gehad. Nu alleen
nog herinneren waar dat ook alweer was. Of er ook daadwerkelijk
vervolgens pijlen naar links stonden weet ik niet meer, zou kunnen dat
beide weghelften geen pijlen bevatte.

> En daarbij: er staan toch ook borden boven de weg? Laten dit soort situaties
> niet gaan beredeneren zonder in het achterhoofd te houden dat de automobilist
> nog altijd zelf moet nadenken en niet blind moet rijden op de navigatie. Waar
> dat toe leidt lees je veel te vaak in de pers.

Ja natuurlijk blijft de automobilist verantwoordelijk. Alleen een
navigatie systeem dat zijn kop houdt als je niets hoeft te doen (geen
afslag hoeft te nemen) is wel zo prettig, dat leidt immers ook weer
minder af.
Tegelijkertijd, een navigatie systeem dat instructies geeft die je niet
kan plaatsen (ga hier linksaf terwijl je rechtdoor moet) gaat ook niet
prettig werken.

Maar als ik even het navigatie systeem vergeet en puur de belijning
bekijk. Dan moet de A58 in mijn ogen gewoon de motorway worden (wat nu
ook nog een motorway_link is), en de 'afslag' A2 moet motorway_link
blijven (zoals nu het geval is).

- Jeroen