[OSM-talk-nl] Fietspaden kots

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Sat Dec 27 15:27:12 UTC 2008

On Saturday 27 December 2008, Lambertus wrote:
> Ik heb zelfs voorbeelden gezien in Duitsland waar
> alle voetpaden langs de wegen in kaart zijn gebracht.

Inderdaad, en zag dat er eventjes lelijk uit :-)

Alle gekheid op een stokje: trottoirs moeten echt niet via een way
worden ingegeven, want daar is nu echt niets bij dat je aan extra
informatie wint als je het doet met een way i.p.v. één of meer tags op
de weg.

> Meer mapping
> kan dus juist meer en beter informatie opleveren! Het feit dat de
> fietspaden (nog) niet goed aan de wegen zijn gekoppeld mag je naar
> mijn mening niet gebruiken om het concept van mappen van fietspaden
> langs wegen af te keuren.

Bah, improviseer een "street"-relatie. Die wordt al vaak gebruikt:
  type=street
  name=Naamstraat
en voeg alles van die weg daaraan toe. Kan je eventueel ook alle POI's
op die weg aan toevoegen.

Alleen ga je mij vrijwel nooit aparte fietspaden zien tekenen, en dan
hoofdzakelijk omdat het datamodel dat wegen worden bepaald door
lineaire ways het maken dat je vaak zo'n verwrongen representatie van
de werkelijkheid moet invoeren in OSM (en dan vooral aan kruispunten
waar je rare kronkels moet verzinnen soms om alles aan elkaar te
sluiten, tenzij je alles recht op recht houdt zodat je bij eventuele
bus-, fiets- en wat-weet-ik-nog-allemaalroutes over dergelijke
kruispunten al makkelijk 20 verschillende stukjes way kan krijgen omdat
je voor die routes alles moet splitsen (*)) dat het ook niet meer mooi
is. Al begrijp ik ook dat het ideale tweedimensionaal invoeren van
wegen (dus straten als oppervlakken in plaats van lijnen) ook niet
direct voor morgen is...

Een ander probleem met alle aparte fietspaden is dat je access regels zo
goed als zeker niet meer kloppen (lees: geen bicycle=no, op de weg
zelf). Maar dat is niet een al te groot probleem, en kan worden
opgelost met impliciete regels voor de streetrelatie van hierboven.

Bijgevolg is mijn dogma dat je me nooit een fietspad zal apart zien
aanmaken als het op het trottoir is ingebed, of als het vlak naast de
weg ligt. En als het er zo uitziet als in
http://www.lennisheuvel.nl/pics/fietspad.jpg zal ik het in zeer
zeldzame gevallen nog wel eens tekenen, maar dan vooral omdat er een of
andere vreemde bocht inzit.

> Dus als je zelf geen fietspaden apart wilt mappen: prima, mijn motto
> is altijd je moet/mag alleen doen waar je plezier in hebt. Maar
> veroordeel niet de mensen die dat wel doen. En verwijder al helemaal
> niet die fietspaden, dan krijg je een edit war.

Tuurlijk, maar als mensen bepaalde fietspaden tekenen die ik nooit zou
doen, wil ik wel altijd hun argumenten eens horen...

Ben

(*) en dat heb ik dus één keer gedaan, en toen zag ik ernaar, heb alles
van fietspaden terug verwijderd en dan ben ik er meteen voor altijd mee
gestopt. Productiviteit gaan namelijk fel achteruit als elk kruispunt
een puzzel wordt :-)