[OSM-talk-nl] tileserver

Martijn Verwijmeren cartinus at xs4all.nl
Sun Jan 13 13:16:02 UTC 2008

On Sun, 13 Jan 2008 12:42:10 +0100
Peter Peterse <peter at peterse-uithuizen.com> wrote:

> Hallo Martijn,

> ik heb het script even zitten door te nemen. Echter vanuit een van je
> oudere berichten heb ik begrepen dat er op de tile server een postgis
> database gebruikt wordt. In het script zie ik een aanroep met mysql.
> Waarom ik de interesse heb richting de database is omdat ik een WMS
> server aan het opzetten ben, echter de database is snel verouderd. Om
> iedere keer een planet file te downloaden en vervolgens te importeren
> is een beetje omslachtig.
> Vandaar de vragen over de database. Ik hoop dat je mij hiermee een
> [...]

De "live" database van OSM is een MySQL database. Vanuit deze database
worden de *.osm XML-bestanden gegenereerd. Deze bevatten alleen data
over hoe de kaart er nu uit ziet. De "live" database bevat echter ook
gegevens over de historie. Er is op dit moment geen methode voor
gebruikers om deze historie informatie te raadplegen. (De "undo"
functie in Potlatch laat je er wat van zien, maar...)

M.b.v. de tool "Osmosis" kun je van deze *.osm bestanden weer een MySQL
database maken en omgekeerd. Deze database bevat dan alles wat in het
*.osm bestand zat. De structuur van deze database lijkt zoveel mogelijk
op de "live" database. Als je niet elke keer de hele planet.osm wilt
downloaden/bewerken, dan zijn er ook "daily diffs" van de data
beschikbaar. Deze kun je wederom met behulp van "Osmosis" combineren
met de oudere data die je al hebt.

M.b.v. een andere tool "osm2pgsql" kun je een PostGIS database vullen
met data uit een *.osm bestand. Deze database zal echter alleen
informatie bevatten voor de tags waar de renderer "Mapnik" iets mee
doet. Ook de structuur van de database is veel simpeler.
_ _ _ _ _

Hopelijk kan deze korte samenvatting van een aantal zaken die ik de
afgelopen weken heb geleerd door het lezen van de wiki en de
mailinglist archives je een stukje op weg helpen.

m.v.g.,
Martijn Verwijmeren
a.k.a. Cartinus