[OSM-talk-nl] Huisnummers AND in Karlsruhe formaat

Freek freek_osm at vanwal.nl
Tue Jul 29 10:03:46 UTC 2008

On Tuesday 29 July 2008, Stefan de Konink wrote:
> [...]

Ik bedoel hier: alternatief voor het toevoegen van addr:street en AND_nosr_r,
dus een relatie maken met daarin tenminste de straat zelf en de
huisnummer-ways aan beide kanten als members. Zoiets als dit dus (van de wiki
gekopieerd):
<relation id="??">
  <tag k="type" v="associatedStreet" />
  <member type="way" ref="11" role="house" />
  <member type="way" ref="???" role="street" />
</relation>

> Dat meer data genereren maakt niet uit, immers je gaat alleen relaties
> gebruiken als je daadwerkelijk wat met huisnummers gaat doen (toch?!).

Huidige tools (tenminste JOSM, dus de "map"-API doet dit volgens mij)
downloaden gewoon alle relaties van elementen binnen de opgevraagde bounding
box, dat zou dus in stedelijke gebieden een enorme berg (in de meeste
gevallen nutteloze) huisnummer-relaties meenemen die je relatie-window
vullen. Ok, editor support moet gewoon beter, dan zijn we daar vanaf. Het is
danook geen argument om nooit relaties te gaan gebruiken, alleen nu nog even
niet. Voor een eventuele import moeten we gewoon samen bepalen of we relaties
willen of niet (en andere details), en die dan implementeren (enige probleem
is dan nog het terugvinden van bestaande wegen, gegeven AND_nosr_r's, maar
goed).

> Voor 80% van de zoomlevels zijn huisnummers niet relevant, waarom het dan
> toch als tags willen meegeven?

Ehm, wat bedoel je hier?

> Bedoel je dat er een kopie van het straten plan wordt gemaakt

Ja.

> en een 'blevel' op wordt toegepast?

Ik weet niet wat een 'blevel' is ('bevel'?, dan nog snap blijft het vaag),
maar kijk gewoon even in de .osm van het vorige mailtje.

> Als er een tooltje is om straks 'taken' te delegeren zou dat wel een
> voordeel zijn, als het er niet is, jammer maar helaas zal het dan toch
> were een big bang worden.

Wiki? Zo gebeurd het in veel andere landen.

> Ik maak me alleen een beetje zorgen over routering

Routering zie ik als volgt:
- Voorwerk: maak een index op addr:street
- Query <straat> <nummer>:
  - zoek <straat> in de index, dit geeft een lijst huisnummer-ways;
  - zoek <nummer> binnen deze lijst wegen (die hopelijk niet al te groot is,
anders kan je de index daar wel voor uitbreiden);
  - gebruik interpolatie om <lat>,<lon> te vinden voor het adres;
  - pas een al bestaande implementatie toe om van een <lat>,<lon> combinatie
de dichtstbijzijnde weg en punt daarop te vinden;
  - routeer naar het gevonden punt op de weg.

> en het data duplicatio
> beleid. Buiten dat er twee extra 'wegen' bij komen, wordt ook de
> straatnaam gedupliceerd. Zelf zie ik momenteel het voordeel niet in om
> data op dit niveau te dupliceren.

Helemaal gelijk in, daarvoor zouden relaties inderdaad kunnen werken. Aan de
andere kant denk ik: die straatnamen worden nu toch al tig keer gedupliceerd
(voor alle losse weg-delen), dus jammer dan van die paar extra... Later zou
je toch misschien weer super-way-relaties willen hebben, met alle wegdelen en
huisnummer-ways bij elkaar.

--
Freek