[OSM-talk-nl] friese tileserver

Theun theun.mail at gmail.com
Wed Jun 4 20:15:44 UTC 2008

On Mon, Jun 2, 2008 at 11:19 AM, Lambertus <osm at na1400.info> wrote:

> Ik zag er zelf wat tegenop om een significant deel te gaan aanpassen,
> maar er sluimerde wel een idee om de osmxapi te gaan gebruiken om
> bepaalde wegen/bruggen/e.d. te downloaden en dan de -strjitte, -brege,
> -leane etc vertalingen geautomatiseerd te doen. Helaas heeft dat wel tot
> gevolg dat er een aantal namen opgebouwd worden met een Nederlands en
> Fries deel. Dat leek me bijzonder verstorend waardoor het idee was
> blijven liggen.

Lijkt me ook niet handig. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat veel Friese
straatnamen zo verminkt op de huidige straat staan (Voorstrjitte ipv
Foarstrjitte. Stationswei ipv Stasjonswei etc).
Ook wordt een woord als -laan in het oostelijk deel van Friesland als -loane
uitgesproken en geschreven.
Het lastigste met die straatnamen is dat je eigenlijk moet controleren of
offisjeel een friese of nederlandse straatnaam is. In geval van Friese
straatnamen zit in de spelling ook nog behoorlijk wat variatie. Ook zijn er
in dorpen wel tweetalige straatnaambordjes waarbij de Friese naam vaak net
iets anders is dan je zelf zou denken/vertalen.
Ik ben bang dat als je het goed wilt doen je veldwerk zult moeten doen, of
zijn er nog andere bronnen.
Kun je trouwens met die osmxapi ook aanpassingen doen. Om er data mee op te
vragen lukt me wel en dat staat ook beschreven, maar hoe kun je de tags dan
aanpassen?