[OSM-talk-nl] Fietsknooppuntennetwerk Midden Delfland

Joris Meijerink meijerink at gmail.com
Sun Mar 2 13:25:13 UTC 2008

Freek wrote:
> (twee replies in één)

> Ik vind die praktijk een beetje dubieus: waarom zou je dan überhaupt relaties
> gebruiken? Dit werkt ook niet als er meerdere routes dezelfde weg gebruiken.

Met routes op hetzelfde niveau is dat idd zo, twee lcn_ref's gaat niet
zo goed, maar verschillende lcn rcn en ncn kan wel.

> Roles gebruiken lijkt me goed, alleen is de correspondentie forward=a,
> backward=b een beetje willekeurig, maar goed.

Dit is de betekenis van de a en b:
Een route van N-Z of W-O krijgt achter zijn nummer de letter a en de
omkering van Z-N of O-W de letter b.

Tja en dan lijkt me a de eerste en b de tweede, forward / backward. Maar
je hebt gelijk, het is maar hoe je het bekijkt.

> Twee daarbij aansluitende vragen:
> - Wat doen we met alternatieve routes? Zie ook discussie bij LF13 op
> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/WikiProject_Nederlandse_Fietsroutes
> - Gaan we nog moeite doen om als er aan twee kanten van een weg een losliggend
> fietspad loopt, de ene als "a" en de andere als "b" op te nemen in de
> relatie? Voor rendering maakt dit i.i.g. weinig uit, je ziet het verschil
> toch niet (op dit moment).

Als die fietspaden in de db staan kun je die selecteren maar om ieder
los liggend fietspad nog apart te gaan opnemen ... tja soms niet altijd
nuttig, maar ik kan me momenten voorstellen waarop je dat weer wel doet.
Gisteren fietste ik over een fietspad dat 10-20m van de weg af lag, maar
een weg en een fietspad met alleen een klein groen strookje ertussen
lijkt me dan ook weer niet zinnig.