[OSM-talk-nl] Fietsknooppuntennetwerk Midden Delfland

Martijn Verwijmeren cartinus at xs4all.nl
Sun Mar 2 14:08:18 GMT 2008

On Sun, 02 Mar 2008 14:25:13 +0100
Joris Meijerink <meijerink at gmail.com> wrote:

> Dit is de betekenis van de a en b:
> Een route van N-Z of W-O krijgt achter zijn nummer de letter a en de
> omkering van Z-N of O-W de letter b.
>
> Tja en dan lijkt me a de eerste en b de tweede, forward / backward.
> Maar je hebt gelijk, het is maar hoe je het bekijkt.

Dit is niet hoe de roles "forward" en "backward" zijn gedefinieerd in
[1]. Daar kijken de roles naar de richting van de way en de route.
Lopen ze gelijk -> forward. Lopen ze tegengesteld -> backward. Als je
een vaste role wil voor "a" en "b", dan kun je IMHO beter een nieuwe
role verzinnen, dan een bestaande anders gebruiken dan hij bedoeld is.
Of je negeerd het nederlandse a/b verhaal en gebruikt forward/backward
zoals het bedoeld is.

FWIW In LF4 hier in Leidse Rijn heb ik forward/backward gebruikt zoals
de engelstalige wiki pagina het definieerd.

In een recente discussie op Talk [2] stelden Andy en Dave voor om
daarvoor de "state" tag van een relatie te gebruiken. Eén van de
alternatieve routes komt dan in de relatie voor de hele route. Alle
andere alternatieve routes krijgen ieder een eigen relatie met de tag
"state=alternative".

> Als die fietspaden in de db staan kun je die selecteren maar om ieder
> los liggend fietspad nog apart te gaan opnemen ... tja soms niet
> altijd nuttig, maar ik kan me momenten voorstellen waarop je dat weer
> wel doet. Gisteren fietste ik over een fietspad dat 10-20m van de weg
> af lag, maar een weg en een fietspad met alleen een klein groen
> strookje ertussen lijkt me dan ook weer niet zinnig.

Je ziet het mischien nu niet op een gerenderde kaart. Maar als er
straks een goed routing programma komt voor OSM data, dan wil je
natuurlijk wel dat die je de goede van die twee fietspaden op stuurt.
Het lijkt me minder moeite om de relaties nu meteen goed erin te zetten
(als je de gegevens hebt) dan straks alles nog een keer na te moeten
kijken (of te fietsen). Maar dit is OSM: Iedereen kan natuurlijk
doen wat hij zelf wil.

Groetjes,
Cartinus

[1] http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Relations/Proposed/Routes