[OSM-talk-nl] Fietskaart

Lambertus osm at na1400.info
Tue Mar 25 14:25:10 GMT 2008

Ik doelde met mijn bericht ook niet op het concurreren van de
Fietsersbond maar meer op de hoeveelheid Euro's die er kennelijk
beschikbaar zijn om een goede fietskaart te maken.

Als de fietsersbond betere software en wellicht een uitgebreidere
fietsroute dataset heeft (in Utrecht en Friesland) dan kan OSM een
gratis basiskaart en gedeeltelijke fiets routes van de overige
provincies aanleveren.

Mijn initiële gedachte: Als de fietsersbond met hun subsidies en hun
(ingehuurde?) software engineers aan kunnen sluiten op het OSM platform
kunnen beide groepen vrijwilligers voor de overige fietsroutes gaan
zorgen. Zij zullen toch ook wel respect hebben voor de snelheid waarmee
wij initiatieven uit de grond stampen en data invoeren.

Het klinkt misschien een beetje eenrichtingsverkeer onze kant op maar ik
denk dat onze groep van 'contributors' sneller stijgt dan die van de
fietsersbond. Ook is de subsidie eenmalig afaik waardoor kaartupdates
die niet bij de vrijwilligers vandaan moeten komen de fietsersbond
relatief veel geld gaan kosten (wij doen dat gratis). Er is tenslotte
meer dan alleen de fietspaden in hun kaarten verwerkt. De fietsersbond
houd zo meer geld over om goede software te ontwikkelen en OSM kan doen
waar het goed in is: een community bouwen een data verzamelen. Een
samenwerkingsverband tussen beide groepen (die zo op het eerste gezicht
toch hetzelfde nastreven) lijkt dan ook voor de hand te liggen.

Ante, je zegt dat je contact hebt gehad met de fietsersbond. Is daar een
blijvende dialoog uit ontstaan of is dat bij de eerste aarzelende
contacten gebleven? Is het weer tijd om de contacten meer aan te halen?
Ik ben ook erg benieuwd naar eventuele redenen om juist niet de OSM
kaart als basis materiaal te gebruiken.