[OSM-talk-nl] validatie/verificiatie-projectjes

Richard Duivenvoorde rdmailings at duif.net
Tue Mar 25 20:34:20 UTC 2008

Mensen,
ik heb gister op basis van de code van tile.openstreetmap.nl en een
postgisdatabase-je een paar pagina's in elkaar geflanst om 'gewone'
gebruikers/bewoners de mogelijkheid te geven om 'foutjes' aan te melden.
Ik stel voor: foutje.openstreetmap.nl ;-) (of moet dat positiever?).

Dit naar aanleiding van het feit dat geinteresseerden in mijn omgeving
opmerkingen maakte in de trend van: "mijn wijkje staat er nog niet op
..." etc. Maar ook potentiele klanten vragen: en hoe gaat dat met fouten???

Ik heb een snelle versie in elkaar gehacked: geen mooie code, geen
checks etc. Meer om even te kijken hoe men er op reageert:

http://www.duif.net/osmfoutje/

Mijn idee is dat je daar inzoomed op het 'foutje', een korte
beschrijving en je email achterlaat en de boel submit. (evt voor later:
een screendumpje of schetsje meesturen hoe het wel moet?).

Verder kun je dan hier:
http://www.duif.net/osmfoutje/osmcheck.php
het huidige lijstje zien. Ik zet ook een stip in de NL kaart om mensen
de gelegenheid te geven projectjes in de buurt te zoeken.

Door bij een projectje op een van de linkjes te klikken, zie je 'm in:
- tile.openstreetmap.nl
- www.openstreetmap.org
- of (de mooiste :-) )  mapz:
http://www.duif.net/osmfoutje/mapz.php?zoom=16&lat=52.00076&lon=4.33932&layers=B000000F

Hier zie je dan de (permalink) die mensen meegestuurd hebben bij het
aanmaken + drie kaarten van concullega's: Google, Yahoo en het NWB. Je
kunt dus direct zien of er inderdaad iets mist, of dat het een 'valse
aanmelding van een concurrent was oid'.
Bij elke kaart kun je dus ook de kaart/sateliet/hybride kiezen (met dank
aan openlayers) Deze is ook leuk:
http://www.duif.net/osmfoutje/mapz.php?zoom=16&lat=52.26236&lon=4.50126&layers=B000000F
hier zie je dat bij google de straten er wel al zijn, maar het gebied
nog bloembollenland is bij hun satelietten...

Is het een idee om zoiets bij openstreetmap.nl onder te brengen?

Of was er al een meldingssite....

Voor alle duidelijkheid: de 'andere' kaartjes zijn echt alleen ter
'informatie', je moet er natuurlijk wel zelf met je gps op uit...

Als dit wordt opgepikt kan het nog eindeloos worden uitgebreid:
- hoe vink/meld je een foutje 'af'
- paging wanneer er veel foutjes binnenkomen
- bij de inzoom op de NLkaart alleen die foutjes binnen dat gebied tonen
(ruimtelijke query)
- security :-0
- screendumpje of schetsje (image) meesturen en bij projectje opslaan
- enz enz

maar eerst maar kijken of dit wat is?

Vul gerust aan met wat realistische projectjes, misschien gewoon wel
leuk om te zien...

Groet

Richard Duivenvoorde