[OSM-talk-nl] validatie/verificiatie-projectjes

Richard Duivenvoorde rdmailings at duif.net
Wed Mar 26 21:02:48 GMT 2008

Hoi Mensen,
dank voor de complimentjes :-)
wat opmerkingen naar aanleiding van jullie berichtjes:

- wat is er nodig(MvO)? op dit moment zijn het 3 php files, een tabel in
een postgresql/postgis database en een umn_mapserver+mapfile (voor het
wms kaartje met de rode bolletjes)...

- zaken als een paar 'gebiedsverantwoordelijken' aanmaken op bais van
bijvoorbeeld een paar polygonen lijkt me geen probleem.

- wat willen jullie (MvE) met een wfs-t? Een online editing maken?

- waarom wil je een gml/wfs laag in OL (MvO)? Om puntjes neer te zetten
en evt info bij zo'n puntje te krijgen? Want dat is met een
wms+getfeatureinfo ook wel te maken.

- wat betreft polygoontjes tekenen ivm de benodigde lange beschrijving
(MvE): dat is wel mogelijk (een lijntje tekenen en ook in de db
opslaan), maar mij leek het voor de gemiddelde gebruiker eenvoudiger om
even in een tekenprogrammaatje wat lijntjes en aanwijzingen te maken en
mee te sturen?

- wfs vs wms: op dit moment is het een wMs-je: ik laat de mapserver dus
de puntjes uit de database halen (ik sla zowel de permalink als het
bijbehorende middelpuntje op). Mijn idee is dat je in mapz ook de
bijbehorende record gegegens (en evt schetsje) ziet.
- een OL-wfs-laag kan geen honderden puntjes laten zien. Ik kies dan
vaak voor een wms die evt aanklikbaar is en dan een ruimtelijke selectie
uitvoert...

- administratie e.d. is een verhaal apart: wie tikt zaken af, hoe
complex wil je dat maken?
Voorstel: iedereen mag invoeren, iedereen mag ook (dus in 1 keer) een
ticket (met beschrijving+email) ook aftikken, maar alleen de
'gebiedsverantwoordelijke' (die dan de email heeft van de invoerder en
de uitvoerder) kan evt na emaildiscussie dan de ticket afmelden? oid.
Zo'n gebiedsverantwoordelijke moet dan dus inloggen en heeft een
'verwijder'-pagina...

- ik ben zelf wel erg gecharmeerd ook over het 'trac'-idee (ik werk er
in een project mee), maar denk dat het zeker voor de invoer overkill is.
Voor het voeren van discussie, communicatie, laten weten van de
voortgang (rss/email) en uiteindelijk afsluiten is het allemaal wel heel
mooi....
Vraag is dus of iemand er tijd tijd/zin/kennis heeft om een tracsysteem
in de lucht te brengen. Ik neem aan dat het daarin dan ook wel mogelijk
is om zaken als kaartjes (cq openlayers) in te krijgen...
Een andere mogelijkheid is de twee naast elkaar te laten bestaan: dus
dit als eenvoudige invoer, waarvan dan de 'complexe' vragen een ticket
in trac krijgen?

- wat betreft ruby, wil ik best leren hoor. Maar als iemand een middagje
met me een snelstart wil maken graag :-)

- Voorlopig hou richt ik me maar even op het NL-deel? Mocht het dan een
succes worden, dan is het misschien zelfs het best om het allemaal per
land/taal te doen, omdat de foutjes en uitvoerders meestal nationaal werken.

Ik zal nog wat ideetjes toevoegen, en dan even kijken hoe dit zich
ontwikkelt... Ik zal proberen de meldingen netjes te bewaren....

Groet Richard